torstai 1. helmikuuta 2018

Ruokavaliolla kivuttomammaksi ja kevyemmäksi



Ai tsiisus, että tietyllä tapaa vihaan tätä aihetta. Olen aina ollut mukavuuden- ja nautinnonhaluinen. Mielestäni elämä on tehty nautittavaksi. Siksi en ole lähes koskaan katsonut kovinkaan tarkasti mitä suuhuni pistän ja siitä olenkin saanut kärsiä. Kun ikää tulee, alkaa aineenvaihdunta ja elimistökin muuttua. Enää ei todellakaan voi laittaa suuhunsa mitä lystää - tai kroppa kyllä kertoo mitä mieltä on. Joko paisumalla tai kipuilemalla. En ole myöskään koskaan ollut kovin hyvä itsekurini kanssa, enkä siis osaa vetää mitään super-ruokavaliota ja laskea grammalleen ruokiani. Olen aivan liian laiska sellaiseen ja joskus nostan hattua heille, jotka sitä jaksavat tehdä. Mutta jokainen tavallaan, ja nyt uskallan sanoa, että olen tainnut löytää ehkä - toivottavasti omani.

Olen kärsinyt teinistä asti herkästä vatsasta, joskus on ollut parempia kausia ja joskus huonompia. Vuosi 2016 oli todella huono, tuntuu että vatsani ei kestänyt mitään. Siis mitään. Joskus se suuttui viljasta, joskus mausteista, joskus maidosta.. Joskus se suuttui liian isoista ruoka-annoksista. Milloin mistäkin siis ja olenkin diagnosoinut itselleni jonkinasteisen suolisto-ongelman, joka ei sinänsä liity allergiaan tai minkään tietyn aineen yliherkkyyteen, vaan stressin ja ajanjaksojen myötä muuttuvaan meininkiin. Joku voisi sanoa ärtynyt paksusuoli, joku jotain muuta. En tiedä mitä se on, mutta tiedän että hankala tuo mahani on, eikä kävellä käsi kädessä hyvässä sovussa ihan joka päivä.

Toimistomme sijaitsee nykyään sellaisella alueella, missä ei ole ihan vieressä moniakaan lounaspaikkoja. Tämän vuoksi olen syönyt joulukuun alusta asti eväitä ja salaattibaarin salaatteja (kyllä, otan sieltä salaattia ja kanaa, en lihapullia, pastaa ja juustoja :D). Tämä on ollut todella helpottava asia, sillä lähes joka päivä lounaspaikassa syönnin jälkeen sain kärsiä kovista vatsakrampeista - lähes heti syömisen jälkeen. Se ei todellakaan ollut mukavaa, ja olo on ollut niin hyvä toimiston muuton, ja sitä myötä lounasvalintojen muutoksen jälkeen.

Olen tehnyt muutoksia myös kotiruokiin, ja olen niin helpottunut, kun olen löytänyt ruokia, mitä voin syödä huoletta, ilman pelkoa vatsakivuista. Aloitettiin yhdessä Tuukan kanssa pieni ruokaremontti myös sen kannalta, että saisi oloa hieman kevyemmäksi, ja tämän muutoksen myötä onkin alkanut tulla mukavia tuloksia niin mahan, kuin painonkin suhteen. Vaikka kiloja on kertynyt vuosien varrella, olen ollut aina suht. tyytyväinen itseeni. En koe, että näin aikuisena ihmisenä tarvitsisi hävetä sitä, jos paino ei ole enää sama kuin parikymppisenä, enkä koe, että se huonontaa minua tai ketään muutakaan ihmisenä. Se, että kevennän ruokavaliota on itselleni kiitos siitä, että olen minä. Se on hyvä teko itselleni, tiedän että kun syön hyvin, voin hyvin. Ja sen vuoksi haluan panostaa ruokavalioon. Syödä terveellisesti ja kevyemmin - ja jos samalla tippuu kiloja, ei se haittaa, sillä on tässä kropassa mistä tiputtaakin. Kokonaisvaltainen hyvä olo on tavoitteena ja se, että ravitsen kehoani paremmilla aineksilla. Pidän päivittäin ruokapäiväkirjaa ja annan hieman löysää köyttä viikonloppuisin. En halua piiskata itseäni, sillä tiedän, että siihen kaatuu koko projekti.

Tällä hetkellä ruokavalioni koostuu hyvin pitkälti kasviksista, vihanneksista ja lihasta. Syön paljon salaatteja, broileria, naudanlihaa, keitän lihan kaveriksi mm. kukka- ja parsakaalia sekä porkkanaa. Kananmunan valkuaiset on astuneet kehiin tuomaan proteiinia lihan rinnalle. Leivän olen korvannut maissikakuilla ja päälle laitan kalkkunaa ja kasviksia. Olen lisäksi koukkuuntunut vihreään teehen, joka on ihmeellistä, sillä olen aina vihannut teetä.


Ruokaesimerkkejä lähipäiviltä:

Tulinen kana-herkkusieniruukku: broileria, sieniä, tomaattia, sipulia ja valkosipulia, chiliä, mausteita. Super hyvää ja super helppo sekä nopea valmistaa. Samaan aikaan kevyt, sillä pataan ei lisätä esim. riisiä tai pastaa lainkaan.

Täytetyt paprikat: jauhelihaa ja sieniä paprikan sisälle ja uuniin. Vähän juustoraastetta päälle. Paprikan sisälle voi laittaa vaikka mitä muutakin jos haluaa, esim. riisiä, kvinoaa, kasviksia yms. Itse kontrolloin hieman hiilihydraattien määrää ja siksi olen jättänyt leivän ja pastan pois lähes kokonaan. Jos syön pastaa, syön sitä vain pienen annoksen. En kuitenkaan halua alkaa karpata, sillä se ei itselläni sovi pillereiden kanssa yhteen.

Lihaa ja keitettyjä kasviksia: paistettua naudan lihaa suikaleina ja kylkeen keitettyä kukkakaalia, parsakaalia ja porkkanaa. Tähän voi laittaa lisukkeeksi vielä vaikka raejuustoa jos tykkää.

Kanasalaatti: yleisin lounaani on hyvin, hyvin simppeli: paprikaa, kurkkua, tomaattia, broileria ja vähän fetaa. Tämän kerään yleisimmin salaattibaarista ruokakaupasta.

Tortillat: salaattia, kanaa, sipulia, sieniä.. Tortillat on yksi lemppari ruoistani, mutta syön harvoin sillä tortillaletuissa on aika paljon hiilareita ja sitä myötä myös kaloreita.

Se mitä haluaisin tehdä enemmän, on erilaiset kevyet wokit - wokkivinkkejä saa siis heitellä kommenttiboksiin!

Sen lisäksi että syö hyvin ja itselleen sopivasti, tärkeää on myös juoda vettä. Olen ollut onnekseni aina kova juomaan (😅), joten juominen ei ole ongelma. Juon helposti työpäivän aikana 1,5-2 litraa vettä, lisäksi työpäivän aikana tulee juotua teetä 1-3 kuppia. Kotona juon vielä noin litran vettä tai vissyä. Kokonais nestemääräksi tulee päivätasolla normaalisti noin 2,5-3 litraa. Jos juo paljon vettä, pitää huolehtia suolan saannista.

Eniten tässä hommassa olen tyytyväinen siitä, että eipä ole kertaakaan tarvinnut kärsiä vatsakivusta tai ähkystä, jotka ennen oli vakkarijuttuja jos ei päivittäin, niin kuitenkin monta kertaa viikossa. Tämä on siis hyvä näin ja tällä jatketaan. Kyllä mä silti odotan viikonloppua, olen luvannut itselleni laskiaispullan perjantaina. Mutta näin se pitää mennäkin, jos kiellän kaiken, alan temppuilemaan ja tulen äkäiseksi - sitten menee koko homma plörinäksi. Herkkuja hyvin kohtuullisesti ja pääasiassa hyvää, ravitsevaa ruokaa. Nyt menee hyvin, toivon että tämä olisi uusi elämäntapa. Kun pitää huolen siitä, että ruokavalio on tarpeeksi monipuolinen, jaksaa syödä terveellisesti pitkälläkin tähtäimellä.

Sellaista tänne, pitkästä aikaa ruoka- ja hyvinvointijuttua. Olen saanut IG:n puolelle jonkin verran viestejä liittyen ruokajuttuihin, kun niitä on näkynyt IG Storyssani, joten päätin tehdä aiheesta pienen postauksen tänne bloginkin puolelle.

Kuva: pixabay

12 kommenttia :

  1. Tortillalättyjä myydään täysjyväsenä ja myäs pinaattisena Lidlissä. Vinkvink.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy kurkkia niiden ravintosisällöt! Kiitos!

      Poista
  2. Mä oon kanssa syönyt useamman vuoden ajan "hiilihydraattitietoisesti", eli pääosin välttelen sokeria ja viljoja, mutta syön kohtuudella (erityisesti treenipäivinä) kauraa ja riisiä ja viikonloppuisin oon pienen (ja välillä suuremmankin, heh) herkuttelun itselleni sallinut. Mulle sopii myös samoin kun itsekin sanoit, että ei ole liian tiukkaa, eli mitään ei mitata grammalleen vaan pitää syödä niin paljon että ei jää nälkä :) Ei tässä kolmenkympin korvilla jaksa alkaa tavoitella mitään rasvatonta vartaloa, kunhan on itsellä hyvä olla omassa kropassa! Liikunkin sen takia suht paljon että saisi syödä enemmän, koska ruoka on hyvää ja syöminen kivaa! :D

    Mä syön yleensä tortilla-aterian ilman sitä lättyä, kerään vaan kaikki ainekset keoksi lautaselle, eli siitä tulee vähän erilainen salaattiateria :) Se lätty itsessään kun ei tuo juuri mitään makua, niin se on vähän tarpeeton :D

    Voiskos tuosta kanaruukusta saada jonkinlaista reseptiä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips! Hahaha kyllä, syöminen on kivaa! :D Kanaruukku meni hyvin yksinkertaisesti näin:

      broilerin sisäfilee -> suikaloi ja paista -> mausta suola, pippuri, valk. sipulirouhe ja chilimauste
      sipuli, valkosipuli, tomaatti -> pyöräytä pannulla
      tomaatti-chili tomaattimurska -> keitä hetki kattilassa
      lisää broileri + sipulit ja tomaatit tomaattimurskan sekaan -> anna hautua 10 min

      Nam! :)

      Poista
  3. Mä oon koko ikäni 34v ollut herkkä lihomaan, hiilariahmatti, sokerihiiri ja aina massu sekaisin.
    Kaikilla kalorinlaskemisdieeteillä makeanhimo on hirvittävä ja sorrun aina ahmimaan herkkuja ja paino vaan nousee ja väsymys kasvaa. Nyt ylimääräistä on 10 kg.

    Mutta nyt mä oon löytänyt juttuni, low carb high fat! Marraskuusta saakka pudonnut n. 5 kg ja massuvaivat täysin poissa. Vetelin kyl joulusta pari vkoa herkkuja ihan antaumuksella mut sekään ei suistanut mua raiteilta.

    Syön nyt tosi paljon kasviksia, oliiviöljyä (paistan kaiken siinä ja lorotan salaatin ja kasvisten joukkoon), maltillisesti lihaa ja kanaa, kananmunia, sillon tällön hieman marjoja ja korkearasvaisia maitotuotteita.

    Syön 3-4 krt pvä, en napostele yhtään, olen kylläinen ja makeanhimo on poissa. Ja mielestäni syön tosi terveellisesti koska tosi paljon rehuja, hyvää rasvaa ja pikkusen lihaa. Oon energinen päivisin (ei päiväunia enää ollenkaan) ja nukun paremmin. Ja massuasia, ei mitään murinaa, lurinaa, möyrimistä, ripulia, ilmavaivoja mistä oon kärsiny vuoskaudet!

    Esimerkkisyömisiä:

    Aamupala:
    2 paistettua munaa ja kurkkutikkuja TAI
    pari juustokuutiota, pari salamisiivua, paprikatikkuja TAI
    suolaista piirakkaa vhh-pohjalla


    Lounas:
    Kasviksia ja salaattia oliiviöljyllä, mitä tahansa pääruokaa ilman hiilarilisuketta työpaikkaruokalassa TAI
    salaattia oliiviöljyllä, kanalla/lohella/fetalla

    Päivällinen:
    Kasviksia ja kanaa paistettuna, kookoskermalla ja chilitahnalla, keitettyä parsakaalia oliiviöljyllä

    Iltapala jos mieli tekee:
    pari juustokuutiota, kurkkutikkuja TAI
    kermavaahtoa ja turkkilaista jugua sekaisin mansikoilla ja stevialla.

    Anteeks pitkä viesti mut innostuin nyt vähän ynnäämään itellenikin tätä kokemustani ☺️

    Sit ku oon loput kilot pudottanut, aion jatkaa samalla linjalla, mut joskus voi toki herkutella jos mieli tekee. Nyt ei vaan ihan hirveesti ees tee mieli ylimääräisiä herkkuja 😄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa että löysit hyvän jutun itsellesi! Mullakin tuo toimi kun kokeilin muutama vuosi sitten, mutta pillereiden kanssa ei sopinut yhteen :( Nyt siis tällaisella "paljon proteiinia, vähän rasvaa ja vähän hiilaria" valiolla toistaiseksi :D

      Poista
  4. Tulipa osuvaan saumaan tämä postaus. Olen itselleni myös diagnosoinut tuon ärtyvän suolen oireyhtymän.. Välillä on parempia kausia, välillä huonompia. Nyt ollaan tammikuu menty vähähiilihydraattisella linjalla ja se sopii selkeästi kropalleni. Viikonloppuna kun vedin parin otteesseen ähkyn sushia niin ai että on saanut kärsiä; kroppa ihan tukossa ja karseita vatsakramppeja :( Vatsani reagoi myös herkästi jos jännitän jotain asiaa.. ai että välillä ottaakin pattiin tämä. Olen myös sitä mieltä että elämästä kuuluu nauttia, enkä ikinä lähtisi pidempiaikaiseen herkkulakkoon tms, hyvä ruoka ja herkut ovat itselleni kuitenkin suuri nautinnonaihe. Näitten asioiden kanssa sitten jojoilen koittaen löytää jonkinlaisen kultaisen keskitien :) Ihanaa viikonloppua sulle! T. Niina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kiva että toimii :) mulle sushi ei (onneksi) tee pahaa oloa. Ainakaan vielä. Kiitos sinne myös kivaa loppuviikkoa! 😘

      Poista
  5. Nykyään todella monilla tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ongelmia vatsan kanssa.. :/

    Jaoin blogiini vähän aikaa sitten mielettömän hyvän wokkireseptin, joten jos haluat kokeilla niin löytyy täältä: http://starbox.fi/smilingforever/thaimaalaistyylinen-wokki :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos käyn! 😊 ja kyllä, valitettavasti :(

      Poista
  6. Tortilloita ja makaronia myydään myös maissipohjaisina (ilman viljoja), kandee testaa! Tietty vähän hintavampia, mut itselläni vatsa ei kestä viljoja, soijaa eikä maitoja ni ihan jees :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy tutustua! Ainakaan kikherne pastasta en pitänyt :P Kyllä sen maksaa mielellään ettei tarvitse kärsiä mahan kanssa :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.