lauantai 17. kesäkuuta 2017

Malta - Blue Lagoon risteily

Nyt kun ainakin täällä pk-seudulla sataa vettä, on kiva muistella meidän aurinkoista reissua Blue Lagoonille. Malta ja sen läheinen saaristo ovat siitä jännää aluetta, että se on samaan aikaan kivinen ja karu, ja samalla hyvin eksoottinen. Upeat poukamat ja laguunit tekevät kivisestä saaristosta aivan älyttömän kauniin.

Olin lukenut TripAdvisorista ennen matkaamme vinkin, että ihan meidän hotellin lähettyviltä, Bugibban satamasta lähtee Hornblower -nimisen yrityksen risteily lähes päivittäin kohti Gozon saarta sekä paljon kehuttua Blue Lagoonia. Kommenteista selvisi, että kyseessä on perheyritys ja että se on ehdottomasti yksi parhaista alueen veneretkien järjestäjistä.

Olimme siis etukäteen päättäneet, että lähtisimme kyseisen yrityksen järjestämälle veneretkelle nauttimaan auringosta ja merellisestä tunnelmasta Blue Lagoonille. Menimme yhtenä iltapäivänä istumaan läheisen pubin terassille juomaan viilentävää, kun aloimme jutella erään meidän naapuripöydässä miehen kanssa. Juttelimme niitä näitä, kunnes hän oli lähdössä ja huikkasi meille, että tässä hänen kortti, jos olemme sattumalta halukkaita lähtemään veneretkelle lomamme aikana. Huomasin kortista, että kyseessä oli juurikin tämän Hornblowerin työntekijä ja kerroin, että olimme juuri suunnitelleet, että lähtisimme ko. yrityksen retkelle.

Eipä siinä, ystävällinen mies näytti meille padiltaan kuvia retkestä, veneestä ja maisemista ja sanoi että jos haluamme, voimme varata heti hänen kauttaan retken, tai ostaa sen myöhemmin läheiseltä myyntipisteeltä. Varasimme heti retken muutaman päivän päähän ja maksoimme viiden euron varausmaksun. Mies oli todella ystävällinen ja avoin, ja saimme heti hyvän kuvan firmasta.

Retken kokonaishinta oli 20 tai 25 euroa, riippuen halusiko olla vain Blue Lagoonilla vai lähteä Gozon saarelle muutamaksi tunniksi kiertämään nähtävyyksiä. Me päätimme olla koko päivän Blue Lagoonilla, sillä ilma oli niin kuuma, että pitkästä kävelystä olisi tullut vain vihaiseksi. Koimme, että meille sopi enemmän auringosta nauttiminen ja ananasdrinkkien siemailu.

Veneellä palvelu oli todella hyvää, hinnat edulliset ja henkilökunta todella mukavaa. Kyseessä tosiaan oli perheyritys, jossa perheen isä (jo pappaikäinen mies) toimi aluksen kapteenina ja hänen poikansa oli retken isäntänä kertoen Maltan sekä lähisaarien historiasta ja opasti meitä kaikessa tarvittavassa.

Ruoka ja juoma olivat tosiaan todella edullisia retkellä, iso hampurilais- tai hot dog ateria maksoi vain 5 euroa, pelkkä hamppari tai hodari 3 euroa. Ja mikä oli yllättävää, ruoka oli ihmeen hyvää ns. veneruoaksi. Joskus on tullut syötyä niin luokattoman huonoa ruokaa vastaavilla retkillä, että tästä lähti ehdottomasti kiitos henkilökunnalle. Siideri maksoi laivalla 3,5 euroa ja virvoitusjuomat 1,5 euroa. Omia eväitä ei siis todellakaan kannattanut ottaa mukaan, sillä laivalla oli kattava tarjonta myös muista juomista ja pikkupurtavista.

Blue Lagoonin vesi oli aivan ihanan kirkasta ja vilvoittavaa, käytiin muutamaan otteeseen uimassa suoraan veneestämme - Blue Lagoonin ranta on nimittäin niin täyteen ängetty ja kallis, että oma vene on paras tukikohta tällaisella retkellä. Käytiin kävelemässä kivikolla ja tutkimassa paikkoja rannan lähettyvillä. Blue Lagoonilla käy tuhansia turisteja päivässä, eli kannattaa tosiaan harkita meneekö ottamaan aurinkoa rantaan vai pysytteleekö veneessä ja läheisillä kallioilla. Turisteista huolimatta paikka on ehdottomasti käymisen arvoinen, yksi meidän matkan kohokohdista!

Matkan varrella näkyi hienoja taloja ja muita rakennuksia, ja veneen henkilökunta kertoi niistä meille kivoja ja mielenkiintoisia yksityiskohtia. Esimerkiksi Cominon saaren poliisiasemalla työskentelee vain yksi poliisi, sillä saarella tapahtuu vain neljä rikosta vuositasolla - yhden poliisin voimat siis riittävät vallan mainiosti tuon pikkusaaren hallinnointiin ja turvallisuuden ylläpitämiseen.

Kuten sanottu, reissu oli todella kiva ja suosittelen lämmöllä kaikille vastaavaa harkitseville Hornbloweria. Yritys haki meidät hotellilta satamaan, mutta takaisin kävelimme, koska halusimme käydä syömässä kaupungissa. Lähtö oli noin klo 10:30 ja paluu 17 jälkeen. Veneretki oli yksi parhaista, joilla olen käynyt - ja niitä on ollut useita!

Jos retkipäivä sattuu olemaan puolipilvinen, suosittelen Gozon saareen tutustumista, kävimme heittämässä sinne osan retkiläisistä ja saari näytti kyllä upealta. Sinne täytyy lähteä tutustumaan eri kerralla ehdottomasti.

Löytyykö sieltä ketään, joka olisi lähdössä Maltalle tänä kesänä? 🌴

10 kommenttia :

1. Ihania kuvia! Matkakuume vain kasvaa tämän postauksen jälkeen. ;)

1. Kiitos! :) onko reissu suunnitteilla johonkin kesän aikana? 😎☀️

2. Mitkä maisemat👌🏼 Elokuun alussa myös Maltalle, Sliemaan. Vastaava retki täytynee meidänkin toteuttaa☺️

1. Suosittelen! :) kivaa reissun odotusta! 🌴😎

3. Olipas kivan kuuloinen retki. Joskus jos tulee vielä lähdettyä Sisiliaan voisikin yhdistää Sisilia+Malta matkan ja tuollainen veneretki kiinnostaisi myös

4. Upeita maisemia! Meillä myös maltan reissu buukattuna elokuun alkuun :) cant wait!

5. Vau näyttääpä ihanalta!! :) Oliko tuolla retkellä kova merenkäynti ja keinuiko laiva? Mulla tulee tosi herkästi huono olo vesillä niin mietin, että onnistuisikohan tollanen, jos joskus Maltalle suunnataan.

-Mervi

1. Heippa! Meille sattui tyyni päivä, ei tuntunut lainkaan keinuvan :)

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.