perjantai 2. joulukuuta 2016

Hampaaton kaveri

Kirjoittelin alkuviikolla kipuilevasta viisaudenhampaastani, ja tuolloin tilanne oli se, että olin saanut julkiselta hammasläkäriltä poistoajan 20.12. aamulle. Keskiviikkona tuo kipu kuitenkin levisi kaulan alueelle ja minulla oli vahva tunne siitä, että hammas pitäisi saada pois - ja heti.. Siispä päätin soittaa yksityiselle ja sain ajan tälle aamulle. Olin tiistain ja keskiviikon aikana soitellut yksityisiä hammaslääkäreitä läpi ja pyytänyt hinta-arvioita. Osa ei osannut antaa arviota ollenkaan ja osassa hinta-arvio pyöri 500 euron tienoilla. Osassa paikoista ajat meni tammikuulle..

Päätin kuitenkin keskiviikko-iltana soittaa vielä yhteen paikkaan, jossa olin saanut puhelimitse parasta palvelua. Sain viikon viimeisen vapaan ajan ja se oli tänään klo 9 aamulla. Edessä oli röntgenkuvaus ja arvio siitä, pystyisikö hammasta poistamaan ilman leikkausta. Minua oltiin peloteltu kiemuroista juuristani maanantaina julkisella puolella ja minun annettiin ymmärtää, että operaation voi suorittaa vain kirurgi. Siksi jännitin hirmuisesti, saisinko hammasta pois tänään vai en..

Marssin vastaanotolle aamulla, ja pääsinkin lääkärille jo klo 8:50. Otettiin kuvat, ihana mieslääkäri totesi että ei tässä ole sen kummempia, eiköhän nykäistä pois. Olin ihan ällikällä lyöty; eikö juuret olekaan hankalat? Hampaani oli puhjennut täysin ja oli nätisti purennassa, joten leikkaustakaan ei tarvittu.

Lääkäri pisti varmaan sata (okei, ehkä 5?) piikkiä suuhuni ja puoli naamaa oli puuduksissa ennen kuin huomasinkaan. Lääkäri oli ihana: vahva, määrätietoinen, mutta samalla inhimillinen. Toimi nopeasti ja oli jämpti, mutta aina kun huomasi silmäni laajenevan pelosta tai kivusta, otti hän minua olkapäästä kiinni, ja tuo kosketus sai oloni aina rauhalliseksi. Mahtavaa tuntemusta hänellä oli ja tunsin olevani hyvissä käsissä. Piikkien jälkeen en tuntenut kipua lainkaan.



Itse operaatio oli hyvin hämmästyttävä. Hampaan poisto kesti realistisesti sanottuna varmaan 3-4 minuuttia, ja se tosiaan lähti ilman halkomista, nätisti yhdessä osassa. Ensimmäinen tuntemus oli todella kummallinen: lääkäri laittoi suuhuni ihan ruuvimeisselin näköisen instrumentin ja tuntui, kun hän olisi painanut ja ruuvannut sitä hampaani läpi kovalla voimalla - ai herranjestas sentään, että se tunne on outo, kun joku käyttää niin kovaa voimaa ja tiedät että nyt lähtee hammas irti. Jotenkin se on ihan älytön tunne; ei ollenkaan luonnollinen.

En ole yhtään varma miten tuo hammas loppupeleissä poistettiin - kertokaa ihmeessä jos tiedätte, että mitä tuolla "ruuvarilla" tehdään?! Anyways, about kolmannella paineen tunteella lääkäri ilmoitti, että hammas on nyt irrotettu - taisin kysyä ääneen "MITÄ?!". Toimenpide oli niin nopea, että en ollut uskoa korviani. Luulin, että hammas porattaisiin osiin ja sitten irroiteltaisiin pihdeillä.

Lääkäri ja hoitaja olivat vähän ihmeissään, kun huusin "ihanaa, kiitos!" noustessani penkistä. Mutta kyllä sitä silloin menee mielellään operaatioon, kun on oikeasti tarve. Jälkikäteen tajusin, että olisi pitänyt kysyä saanko nähdä hampaan, olisi ollut hauska nähdä minkälainen pieni perkele sen kivun aiheutti. Hampaassa oli ytimeen asti mennyt reikä ja tulehdus.

Hampaan poistosta jäi todella positiivinen kuva ja laskua maksaessani kassalla sain vielä enemmän positiivista mieltä; olin varautunut noin 300 euron laskuun. Laskuni oli 158 euroa. Tuohon summaan kuului koko suun röntgen sekä itse hampaan poisto. Että jep, nyt jäi vielä vähän rahaa joululahjoihinkin.

Tämä vain vahvistaa sitä, että jos itsellä on jokin vahva tunne asiasta, kannattaa siihen uskoa. Jos en olisi mennyt, olisin pahimmassa tapauksessa kärsinyt kivuista vielä melkein kolme viikkoa ja jouluruokien nauttiminen olisi jäänyt vähemmälle.

Tämä päivä on mennyt nukkuessa ja levätessä. Olen saanut onneksi syötyä hyvin ja Tuukka toi kaupasta Ben & Jerrys jätskiä - sillä paranee jos jollain! ;) Vajaa neljä tuntia kotiinpaluuni jälkeen, kun puudute alkoi heikkenemään, iski ihan tuhoton kipu poskeen, nappasin pari buranaa ja jatkoin kylmällä hautomista. Vielä ei ainakaan poski ole turvonnut, vaikka olin melkein varma että hamsterinposki hyökkää heti kehiin. Sitä odotellessa..

Nyt vaan toivon, että paraneminen etenee hyvin, ja että olisin sen verran kivuton huomenna, että pääsisin käymään pikkujouluissa.

Kiitos kaikille muuten kommenteista edelliseen hammaspostaukeen ja instaan ja snäppiin ja ja ja! Ihan mahtavaa, kun myötäelätte tätä hammastuskaa, vaikkakin se on toki ihan normaali ja elämään kuuluva asia, eikä lainkaan niin vakava, vaikka inhottava vaiva onkin. Kiitos siis, olette aika ihania!

Ainiin, ja paikka jossa kävin hampaan poistossa, on Hammaslääkärikeskus Helmi - lämmin suositus.

14 kommenttia :

  1. Se ruuvimeisseli on nimeltään heebeli ja sillä irtoitetaan ien irti hampaan ympäriltä.. Ja luultavasti sinun tapauksessasi sitä käytettiin myös hampaan irroittamiseen luustakin kun ei kerta pihtejäkään tarvittu. :)

    Hauska lukea tälläsiä aina, potilaiden kokemuksia. Itse kun hääräilee siinä toisella puolella, itsellä kun ei ole kokemusta poistoista (vielä) tai paikkauksista, hammaskiven poistosta vain. :)

    -hammashoitaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva kun kommentoit! Selvisipä sekin asia 😅 Mua aina kiinnostaa konkreettisesti mitä mulle on tehty.. olen samanlainen myös esim ripsihuollossa, tatuoitavana jne.. kyselen miten mikäkin asia toimii 😁 Kiitos kommentista! 😘

      Poista
  2. Hyvä, että sait hampaan pois noinkin huolettomasti. Mulla on melkein täysin puhjenneet viisurit ja pelkään sitä päivää JÄRKYTTÄVÄN paljon, kun ne joudutaan poistamaan. Tämä kuitenkin helpotti oloa, ettei se aina ole niin kamalaa tai kivuliasta.

    Hassua muuten, kun luin tuon aiemman postauksen, jossa kerroit että hammas on alkanut kipuilla. Näin seuraavana yönä unta, että menin hammastarkastukseen ja siellä todettin, että nyt muuten revitään viisurit irti ja menin ihan paniikkiin. Sit näin vähän kuin hammaslääkärin silmin, että kaks alaviisuria laitettiin siististi neljään osaan ja sit revittiin irti. :D Jännä miten tällaiset tulee uniin. t.Mervi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Mervi! Haha mulla myös tulee uniin tosi helposti kaikki! 😅✌🏻️ Oon yrittänyt ajatella niin että koska jokainen juttu on yksilöllisiä niin muiden kokemuksista ei kannata ottaa pelkoa itselleen.. mutta hankalaahan se on olla ottamatta 🤔 Mutta tässä nyt yksi hyvä kokemus! ☺️ Ihanaa viikonloppua!

      Poista
  3. Joo ei tämä eka kerta ole mullakaan, että joku asia tulee uneen. :D Se on kyllä totta. Jotenkin sitä kipua vaan jännittää, vaikken kipuherkkä sinänsä olekaan. Sitä samaa sinne! =) -M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on muuten jännä että kipua jännittää aina.. kiitos 😊😘

      Poista
  4. Joskus kannattaa tosiaan mennä yksityiselle, hyvä että asia on nyt hoidettu ja voit rentoutua. Minulla on kaksi puolikasta viisaudenhammasta ja en tiedä koska alkavat vaivata mutta menisin heti yksityiselle jos alkavat vaivata. Ainakin terv.keskuksessa olen joskus joutunut odottamaan aulassa 8 tuntia että enää ei viitsisi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän terkkarissa on hyvä systeemi ja yleensä joutuu odottamaan päivystykseen max 30min 😊

      Poista
  5. Multa poistettiin kesällä muutaman viikon sisään kolme viisuria, joista yksi piti leikata. Ekalla kerralla leikattiin vain osittain puhjennut alaviisuri ja repästiin samalta puolelta yläviisuri. Leukaperiä jomotteli pari päivää ja tikit tuntu aika inhottavilta, mutta jo toisena päivänä leikkauksesta olin särkylääkkeiden voimalla keikalla (ihan yleisössä siis :D).

    Muutaman viikon päästä tästä olin hammaslääkärissä ihan muun asian vuoksi, kun hammaslääkäri kysäisi, että otettaisko samalla tuo yksi vaivannut viisuri pois. No sehän napsastiin pois ja olo oli sen verran hyvä, että lähdin takaisin töihin... No puudutuksen lakatessa alkoikin sitten kunnon jomotus joten lähdin kyllä sinä päivänä vähän aiemmin kotiin :D

    Mutta aika helpolla siis taisin päästä noista poistoista, ainakin kun olin lukenut ja kuullut kaikenlaisia kauhutarinoita... Vielä olis yks viisuri leikattavana, mutta ei ole mikään kovin kriittinen tilanne sen suhteen, joten en ole vielä alkanut varailemaan leikkausaikaa. Ite oon hoidattanu hampaani ihan julkisella, ja oon ollut ihan superpositiivisesti yllättyny, miten hienosti kaikki on hoitunut. Aikoja saa nopeasti ja henkilökunta on ollut aivan ihanaa ja ammattitaitosta. :)

    Noh, tulipas pitkä sairaskertomus. Tsemppiä toipumiseen! Lepäile kunnolla ja ota ilo irti edes siitä kun kerrankin saa oikein luvan kanssa syödä paljon jäätelöä! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva kun kerroit miten sinulla on mennyt! 😊 Täällä voidaan ihan hyvin, yön pärjäsin yhdellä särkylääkkeellä onneksi ja nukuin hyvin. Ja aamupalaksi tietty ben & jerrysiä 🙈👍🏻 Kivaa viikonloppua!

      Poista
  6. Itse söin myös Ben&Jerrys jäätelöä, kun minulta leikattiin kaksi viisaudenhammasta neljä vuotta sitten ja vasta tänä vuonna pystyin ensimmäisen kerran neljään vuoteen maistamaan uudestaan kyseistä jäätelöä, koska aina yhdistin tuon jäätelön niihin hemmetin viisaudenhampaisiin :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua! :D Toivottavasti mulla ei mene niin! Oliko kaikki maut bannissa? :P

      Poista
  7. Mulle tulee tällaisista hammaslääkärikokemuksista aina oikeesti kyyneleet silmiin. Johtuen siitä, että olen ikäni kärsinyt huonoista hampaista (olen nuori vielä), takana on lukuisia tulehtuneita hampaita ja juurihoidettuja ja poistettuja hampaita. Hoidan hampaitani mutta hammasluu vaan on huono kuten koko perheessä. Olen joutunut hammaslääkärin "pahoinpitelemäksi", poisti väkisin huonolla puudutuksella yhden hampaan, mm. Sen jälkeen olen pelännyt hammaslääkäriä niin jumalattoman paljon ettei ole tosikaan. Olen mennyt vain kun on ollut pakko. Ja muistan ikuisesti kokemuksen tuon huonon lääkärin jälkeen..iäkäs mies, juuri samanlainen kuin kuvailemasi. Se kivuttomuus ja vahva ripeä hoito ja huolenpito. En unohda sitä ikinä. Kyyneleet silmissä lähdin hoidosta pois :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö ole mahtavaa kun jotkut osaa homman! 👍🏻 Ihanaa että sait hyvän kokemuksen sinäkin 😊

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.