keskiviikko 26. lokakuuta 2016

15 minuuttia päivässä - tai edes viikossa

Nykypäivän elämä on hektistä ja olenkin aiheesta muutamaan kertaan täällä blogissa puhunutkin. Vaikka työelämässä voi olla kiire, voi omaan vapaa-aikaan vaikuttaa. Toki elämäntilanteet ovat erilaisia, on lapsettomia, perheellisiä, yksineläviä ja työaddikteja, jotka tuovat työt myös kotiin. Ja kaikkea muuta tältä väliltä.

Itse uskon siihen, että halutessaan voi tämän seuraavaksi kuvailemani asian saavuttaa, kun vain tiedostaen tekee sille tilaa.

Kyseessä on asia, jonka olen nimennyt kekseliäästi omaksi hetkeksi. Kyseessä on hetki, kun on aika rauhoittua ja olla hiljaa. Sulkea televisio, musiikki ja muu häiritsevä media. Laittaa puhelin äänettömälle ja mielellään jopa toiseen huoneeseen, tai edes käden ulottumattomille.

Itse teen hetken yleensä kahdessa osassa; ensimmäisessä osassa istun lattialla risti-istunnassa ja hengittelen rauhallisesti tiedostaen. Sisäänhengittäessä ajattelen positiivisia asioita ja uloshengittäessä pyrin "puhaltamaan negatiivisen ulos". Jotta hetkestä ei tulisi suorittamista, hengitän aina välillä ilman mitään positiivisen tai negatiivisen ajatuksia, ja välillä taas keskityn energiaan. Tätä ensimmäistä osaa teen vaihdellen viidestä kymmeneen minuuttiin.

Toisessa osassa menen makaamaan selin lattialle, yleensä matolle, että on mukavampi olla. Tässä toisessa vaiheessa en keskity yhtälailla hengitykseen, vaan tässä vaiheessa keskityn rentoutumiseen ja ajatuksen vapaaseen kulkuun. Teen tämän makuuasennossa siksi, että huomaan ajatuksen kulkevan eri tavoin maatessa. Tässä vaiheessa tulee yleensä mieleen asioita, joita pitäisi tehdä. Tähän käytän muistaakseni Monan blogista löytämääni hyvää ohjetta, ja työnnän ajatuksen siihen hetkeen, kun olen päässyt loppuun harjoituksessani. Eli käsken mieltä jättämään asian hetkeksi ja sen jälkeen ajatus lähtee taas kiemurtelemaan vapaasti muihin aiheisiin. Tämä osio kestää, kuten ensimmäinenkin osio, noin viidestä kymmeneen minuuttiin, yleensä tämä on itselläni pidempi kuin ensimmäinen osio. Tänään koko harjoitus kesti 35 minuuttia, kun ei ollut kiire mihinkään ja halusin tarkoituksella rauhoittua kunnolla.

Tämä harjoitus tuo niin paljon hyvää omaan elämääni; sen aikana tulee rauhallinen olo ja yleensä parhaat ideat. Harjoituksen jälkeen olen yleensä paremmalla mielellä ja inspiroitunut.

Harjoitus on siitä ihana, että se tehdään kokoajan omaa kroppaa ja mieltä kuunnellen, ja sen tekeminen tuntuu hyvältä alusta loppuun. Se eroaa siis esimerkiksi fyysisistä liikuntaharjoituksista siten, että sen loppumista ei odota kuin vaikkapa kyykkyrääkin loppumista usein saattaa hieman odotella. Sen vuoksi tälle on myös "helpompi" löytää aikaa päivästä. On ihan uskomatonta, miten paljon hiljainen hetki voi tuoda energiaa ja auttaa eteenpäin. Työstää ajatuksia ja rentoutua - myös mielen harjoittaminen on yhtä tärkeää, kuin kehonkin.

Itse en tee tätä päivittäin, mutta ehkä sellaisen 3-5 kertaa viikossa jollain tasolla. Ja joskus teen ihan muutaman minuutin hengitysharjoituksen, ilman rentoutumisosiota. Silloin tällöin taas puolestaan teen pelkän rentoutumisosion, vaikka ennen nukkumaan menoa. Harjoituksen jälkeen kirjaan mieleen tulleet asiat ylös ja alan nukkumaan rentoutuneella mielellä.

Tässä tällainen pieni vinkki mielen hallintaan ja hyvään oloon. Jaa ihmeessä omasi, jos sinulla on vastaavia :)

4 kommenttia :

  1. Kamala myöntää mut en oo varmaan ikinä rentouttanut mun mieltäni, täytyypä ottaa tää kokeiluun :) oon huomannut tässä viime aikoina et joudun tekeen asioita ajatuksella muuten en oo varma oonko tehnyt sitä, esim tänään kysyin kahdesti mieheltä et oonkohan hakenu lätkävarusteet parvekkeelta takasin sisälle... en muistanu et olin sen jo aamulla tehny. Aaapua :< ehkä tämmönen auttais et rauhottais mieltä välillä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenta! Voin melkein luvata, että tämä auttaisi asiaan :) Ja ei pelkästään sillä hetkellä, vaan myös pidemmällä aikavälillä kun vaan muistaa toistaa harjoitusta. Kokeile kun hyvä hetki löytyy! Aluksi voi tuntua hassulta olla vain itsekseen hiljaa, mutta siihen tottuu nopeasti :)

      Poista
  2. Tuli tästä mieleen, että voisit tykätä sellaisesta sovelluksesta, kun "Calm". Mulla ollut nyt yli kuukauden päivittäisessä käytössä, on todella kiva ja hyödyllinen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, laitoin heti lataukseen ja täytyy tutustua enemmän! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.