sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Suuria puheita ja huonoa palvelua

Kovasti perjantaina uhosin, että olen koko viikonlopun kotona, mutta toisinhan siinä kävi. Onneksi löysin kuitenkin sen verran itsestäni selkärankaa, että siivosin kuten olin suunnitellut. Siivoilun jälkeen suuntasin ystävälleni istumaan iltaa. Ei olla ehditty viettää aikaa tarpeeksi koko kesänä, joten nyt oli jo kova ikävä. Katseltiin uutta kisailuohjelmaa: Ota rahat ja juokse, löhöttiin sohvalla, harjoiteltiin soittamaan dj laitteilla, jotka Nooran poikaystävä on Nooralle roudannut ja saatiin privaatti soittoa koko illan ajan. Oli mukava ottaa ihan iisisti, kunnes...

Saatiin joku ihme päähänpisto ja lähdettiin naapurikaupungin laidalle Rähinän keikalle. Illan hovi-dj muuttui hovikuskiksi ja päästiin mukavasti autokyydillä sinne ja takaisin kotiin. Hatunnosto vaan kuskille, minussa ja Noorassa voi olla jaksamista, kun sille päälle satutaan. Nytkin tuli kulutettua Reebokeja ja hilluttua tanssilattialla - en ymmärrä milloin minusta on tullut tanssihirmu, pari vuotta sitten tanssin ehkä kerran vuodessa baarissa. Elämäni ensimmäistä kertaa olin hotelli Vantaalla Tulisuudelmassa, ja nyt ymmärrän, miksi sitä sanotaan ruotsinlaivasimulaattoriksi. Kokemus se oli tämäkin.

Palatakseni vielä perjantain alkuiltaan, minulle tuli hieman yllätyksenä se, kuinka haastavaa tuo dj soittaminen onkaan, miten paljon kaikenlaisia vempaimia laitteista löytyy ja miten paljon siinä on erilaisia mahdollisuuksia. Olin myös äimistynyt, kun Nooran poikaystävä löi laitteeseen kiinni USB-tikun, eikä läppäriä. Mahtava, oma lajinsa tuokin, on aina hienoa katsella kun joku osaa jotain itselle uutta ja erilaista.

Perjantai kului siis hieman extempore agendan mukaan, ja lauantaikin meni aivan uusiksi sattuneista syistä. Meidän piti käydä lauantaina mm. Isossa Omenassa kaupoilla ja ostoksilla, mutta heikohkon oloni vuoksi hoidettiin vain pakolliset menot, eli käytiin hakemassa koirille ruokaa Variston Horzesta, ja käytiin pyörähtämässä Gigantissa ja sitten erään hampurilaisketjun ja ruokakaupan kautta kotiin. Iso Omenaan on kiva mennä, kun jaksaa kävellä vähän paremmalla menestyksellä.

Sain muuten hampparipaikassa hieman outoa palvelua, ja taas tällaisena hyvän asiakaspalvelun arvostajana sai tämä käytös minulle pienen sarven otsaan aikaiseksi. Tilasin kassalla kaksi ateriaa mukaan, jonka jälkeen sanoin, että minulla on mobiiliaplikaatiossa etukuponki ko. aterialle. Tähän myyjä tokaisi hyvin suoraan, että minun olisi pitänyt mainita etukupongista ennen, kuin mainitsen mitkä ateriat haluamme. Tähän vastasin, että hyvä että hän kertoi asiasta, sillä en minä tiennyt tällaisesta. Tähän myyjä vastasi nyrpeänä, että kuponki pitää lyödä kassaan ennen aterioita. Tähän luonnollisesti vastasin, että näin asiakkaana on hieman vaikea tietää heidän kassajärjestelmänsä sääntöjä. Tähän myyjä ei enää antanut mitään järkevää vastausta, vaan taisi kysellä tuleeko vielä muuta mukaan..

Mikä siinä on, että asiakkaalle ei voida puhua kohteliaasti? Mikä siinä on, että myyjät luulevat heidän kettuuntuneisuuden olevan näkymätön asiakkaalle? Koska news flash: sen kyllä aistii todella helposti ja itselle lämähti sellaiset energiat suoraan naamatauluun että harkitsen kyllä palautteen laittamista suoraan ravintolapäällikölle. Aion jatkossakin asioida ko. paikassa, mutta toivon että tämä ko. henkilö etsii itselleen hänelle sopivamman työn. Huonoja päiviä saa olla ja niitä meillä kaikilla on, mutta on taito erikseen opetella pitämään ulkopuoliset pois tästä kiukkuilusta ja hoitaa työ kuten kuuluu. Ja koko jutun pointtina oli se, että tämä myyjä joutui poistamaan kassajärjestelmästä nämä ateriat ja lyömään ne uudelleen kupongin lisäämisen jälkeen - tähän hänellä meni valehtelematta muutama sekunti, eli kyseessä ei ollut sen suurempi operaatio. Olen asioinut tässä samassa ravintolassa siitä asti, kun tänne päin muutettiin ja aina antanut kupongit ennen maksua, tilauksen jälkeen. Kukaan ei ole aiemmin tästä valittanut, kuten ei kuulukaan.



Periaatteessa pieni juttu, mutta joskus nappaa ja pahasti, kun työtä ei hoideta asiallisesti ja varsinkin kun kyseessä on taas tämä sama aihe, joka on itselle sydäntä lähellä. Asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa, mutta asiakasta kuuluu aina kohdella asiallisesti syyllistämättä, eikä asiakkailla todellakaan ole niitä kristallipalluroita taskussa, josta voisi joka ikisen kassajärjestelmän systeemit lukea ennakkoon.

Tällainen pieni purkautuminen tähän sunnuntai-päivään. Eilen oli lepopäivä ja katseltiin sarjoja, leffa ja möyrin koirien kanssa milloin sängyssä, milloin sohvalla. Tänään mennään juhlistamaan pienimutoisesti Tuukan isän syntymäpäivää, ja illalla lepäillään ja valmistaudutaan uuteen työviikkoon. Ensi viikolla on taas paljon kaikkea, joten tiedossa on ilmeisen vilkas viikko, jonka nopeasti kulumista todennäköisesti päivittelen täällä taas ensi perjantaina.

Nyt toivottelen leppoisaa viikonvaihdetta, toivottavasti viikonloppu on sujunut kivasti tähän asti! :)

16 kommenttia :

  1. Taidat olla aika vaativa asiakas kun vähän väliä valitut as. palvelusta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvostan ammattitaitoista asiakaspalvelua todella paljon :)

      Poista
  2. Kannattaa ehdottomasti laittaa palautetta, sillä uskon, että ravintolapäällikkö haluaisi kuulla asiasta! :) Itse arvostan hyvää asiakaspalvelua ja myyntiä ja tollanen käytös saa aina niin äimistymään. Viimeksi eräällä huoltoasemalla ruokien tulossa kesti älyttömän kauan ja mua ennen ja jälkeen jonossa olleille asiaa pahoiteltiin ja tarjottiin jäätelöt jälkkäriksi ja itse sain hampparini pöytään ja tarjoilija sanoi vaan "sori kun kesti". Laitoin palautetta siitä, että millähän naamarajalla noita pahoitteluita ja hyvittelyjälkkäreitä jaetaan, ei sillä, että oisin jätskiä edes ottanut, mutta olisin halunnut, että sitä tarjotaan samanlailla myös minulle kuin muille asiakkaille. Haha, kiva avautuminen, mut tää aihe on vaan aina niin puhuttava! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No olipa tosiaan jännä tapa tuo että vain osalle hyvitetään! Itse mietin samaa, että haluaisin kyllä kuulla jos omat alaiset eivät ole ammattitaitoisia. Harvoin tulee reklamoitua palvelusta, mutta joskus tekee mieli.. :)

      Poista
  3. Ääh, no olipa harmittava asiakaspalvelija! Mulla ottaa aina eniten pattiin asiakaspalvelu silloin, kun mulle tehdään/yritetään tehdä tyhmä olo. >:(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, se on todella nöyryyttävää.. Noh näitä sattuu :)

      Poista
  4. Mä olen joutunut vähän samanlaiseen tilanteeseen, lopulta jouduin maksamaan ateriasta täyden hinnan, kun takana oli pitkä jono ja kassa ei osannut tehdä korjausta, pyysin että pyytäisi apua, mutta tokaisi että luulisi nyt ettei euro sinne tai tänne tunnu missään. tein kyllä reklamaation ja sain lahjakortin ko. tilanteesta, mutta mun mielestä se tilanne oli kohtuuton, kun kyseenalaistettiin etteikö muka olisi varaa maksaa täyttä hintaa. HRR tästä on melkein 10 vuotta aikaa, mutta silti jäänyt mieleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikamoinen möläytys kassalta! :( kyllähän ne jää mieleen aina.. Hyvä että reklamoit :)

      Poista
    2. Tuollanen olis aika paha. Ite opiskelen ja mulla on lapsi. Raha on välillä aika vähissä, joten pahoittaisin todellaki mieleni tuollasesta toisen ihmisen rahatilanteen arvioimisesta. Sanoisin varmaan että kyllä se nyt vain on siitä eurosta kiinni mutta jos sulla ei ole niin laita omasta pussista se erotus sinne.

      Poista
    3. Hyvin sanottu. Kyllä se joskus on siitä kiinni. Kiitos kommentista! :)

      Poista
  5. Itsellä kuluu viikonloppu mukavasti Espanjan auringon alla, tosin tiistaina lento takas Suomeen mutta ihanaa lähteä kotiin, kun ollu neljä viikkoa reissussa (2vko Etelä-Suomessa ja 2vko Espanjassa). Ei oikein ole ehtinyt blogejakaan lukea, mitä nyt omaa päivittään. Luinki tässä sun postauksia pitkältä elokuusta ja nämä syyskuun alun kirjoitukset. :)

    Tätä postausta kommentoidakseni: Asiakaspalvelutyö on kyllä mielestäni sellaista, missä voi kehittyä jos haluaa. Jos ei onnistu, niin kantsis kyl miettiä mikä työ sopisi paremmin. Itse olin vuosia sitten vähän kauhuissani, kun aloitin työt (jäätelön)myyntityössä. Ajattelin, etten osaisi asiakaspalvelua, kaikki se small talk ja semmonen.. mutta niin sitä vaan neljä kesää olin jäätelökioskilla ja tehdessä oppii. Ja siis, ollaan kuitenki oikestaan miltei päivittäin tekemisissä asiakaspalvelijoiden kanssa, joten kyllä se asiakkaan kohtelu vaan merkkaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Noora! Ihanalta kuulostaa sinun lomakuulumiset 😊 Olen samaa mieltä; asenne ratkaisee. On myös hieno taito osata vaihtaa alaa jos huomaa, että ko. ala ei lähde luistamaan. Tervetuloa takaisin Suomeen! 😊

      Poista
  6. Tuonkin olisi kassa voinut asiallisesti ilmoittaa, että jatkossa tietäisit sen kertoa ennen tilausta. :D Kymmenen vuotta myynti- ja asiakaspalvelutyötä tehneenä tietää, että kyllähän sitä välillä kasvaa uloke otsaan siellä myyjänkin puolella, mutta tiuskiminen tai oman ärsyyntisen näyttäminen ei silti ole sallittua. Toki ne käytöstavat on ihan yhtälailla tärkeää muistaa asiakkaan puolelta, koska liian usein näkee niitä tilanteita, kun henkilö vetää hepulit ja purkaa oman pahan olonsa myyjään, koska nyt sattuu vaan olemaan paska fiilis. Niissä tilanteissa olisi mukavaa, jos voisi ystävällisesti pyytää asiakasta siirtymään ulkopuolelle rauhoittumaan, kunnes osaa huutamisen sijaan puhua kuin aikuiset ihmiset. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Allekirjoitan täysin! Muistan hyvin ne hetket kun jonkun asiakkaan jälkeen piti päästä takahuoneeseen purkamaan sauhuja, mutta aina yritti hoitaa vaikeatkin tilanteet kunnialla ja pitää huolen omasta ammattimaisuudestaan.. Eniten ihmetyttää nämä tilanteet, missä kohteliaasti esitetty tilaus saa nyrpeän vastaanoton.. :/

      Poista
  7. Eipä taida paljoa auttaa marina blogissa, kun ei kohdeltukaan prinsessaa prinsessan lailla.
    Anna palaute paikan päällä! Mutta siihen ei enää tainnutkaan olla pokkaa. Miten tulee taas mieleen narsissi vai oliko se narsisti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämpimiä ajatuksia ja tsemppiä viikkoon! Muista, että voit päästä eroon tuosta negatiivisesta ajatusmallista jos vain itse haluat. Negatiivinen ajattelu ja muiden haukkuminen vie sinua vain syvemmälle huonoon oloosi. Et saavuta haluamaasi reaktiota täällä päässä kommentoinillasi. Kaikkea hyvää!

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.