tiistai 30. elokuuta 2016

Outoja unia ja syksyajatuksia

Tuleeko teillekin välillä sellaisia kausia, että näette todella kummallisia, normaalista poikkeavia unia? Minulla taitaa olla menossa nyt juuri sellainen. Viime yönä olin jumissa Tampereella, jostain syystä en voinut ajaa autoani pois sieltä, vaan sille piti varata junaan autopaikka. Liput pystyi varaamaan vain mobiiliaplikaation kautta, ja se ei toiminut. Hätä asiasta oli kohtuuttoman suuri ja helpotuksen määrä herätessäni oli sitäkin suurempi. Kaikenlaisia kiemuroita sitä aivot meille luokin tuonne pään sisään.

Lähiöinä olen myös mm. lentänyt, pamahtanut maan kuoresta läpi ja soittanut viulua pääalaspäin.

Usein luulen tiedostavani mistä mikäkin asia uniini tulee, esimerkiksi tuo Tampere-juttu tuli varmasti siitä, kun juuri ennen nukkumaanmenoa kerroin Tuukalle kuinka tamperelainen Siipiweikot on tullut Iso-Omenaan. Pääalaspäin olo taas tuli siitä, että kyseisenä iltana olin harjoitellut päälläseisontaa. Viulusta ei ole hajuakaan.. Ja tuo maan kuoresta läpi mätkähtäminen oli jotain niin omituista, muistan edelleen sen paineen tunteen ja voiman, jolla sieltä lennähdin - todella ihmeellisiä tunteita.

Puhuttiin myös lauantaina tyttöjen kanssa unista, ja kyllä se on ihan hassua, miten outoja asioita ihmiset tekee ja näkee unissaan. Löytyy kävelijöitä, kahvinkeittäjiä ja sitten näitä minunlaisia, kauhukohtauksia saavia. Miksi muuten valveunet eivät ole (ainakaan itselläni) koskaan kivoja tai hauskoja? Aina pitää olla kiljumassa kurkku suorana..

Mutta se unista. Äsken tajusin, että ylihuomenna alkaa syyskuu ja kesä on virallisesti ohi. Ja kyllä se tuntuukin siltä, nimimerkillä läpimärkänä töihin tänään. Nyt pitäisi viimeistään suunnata ajatukset kohti syksyä ja asennoitua siihen. Villasukat, kynttilät ja sohvannurkka - asioita joita rakastan, mutta en olisi vielä valmis ottamaan vastaan. Syksyn tuomat juhlat, kuten Halloween ja myöhemmin sitten pikkujoulukausi - juhlien intohimoisena järjestäjänä ja rakastajana odotan luonnollisesti näitä. Tyttöjen kanssa on ollut puhetta mm. laivareissusta, joka oikeastaan jo varattiinkin. Perinteinen pikkujouluristeily siis luvassa loppuvuodesta. Myös mökkireissusta ollaan juteltu, olisipa ihana päästä kunnon mökkisaunaan pimeässä illassa.

Otin tänään virallisesti myös syysnilkkurit käyttöön. Viikonloppuna ne olikin jo koeajossa ystäväni juhlissa. Tykkään käyttää kohtuullisen korkeita (6-8 cm) kiilakorkoja arkenakin, se tuo kivaa ryhtiä. Mutta all in all olen ehdottomasti ballerina-, tennari- ja flatti tyyppiä.

Olen potenut lähipäivinä ihan hirveää morkkista liittyen kodinhoitoon. Eilen menin aamusta iltaan tukka putkella ja kotiinpäästyäni iski totuus vasten kasvoja. Pyykkivuori, puoliksi purkamaton matkalaukku ja kaikki yläkerran pöytätasot täynnä kamaa; astioita, kuvattavia tavaroita, kirppiskamaa, kaikki maailman elektroniikka ja piuhat sekaisin, kahden koiran lisäksi meillä asuu villakoira-armeija ja niin edelleen.. Hyvä kun itse mahtuu sekaan. Tänään onneksi ei ole mitään menoa töiden jälkeen, eli saan todennäköisesti jotain aikaiseksi.

Viimeistään viikonloppuna haluaisin tehdä oikein kunnon syyssiivouksen, jotta voi sitten hyvällä mielellä alkaa nauttimaan niistä pimenevistä koti-illoista kynttilänvalossa. Kynttilänvalossa siksi, että olen myös unohtanut ostaa palaneiden lamppujen tilalle uusia. Hyvin menee, mutta menkööt!

8 kommenttia :

  1. Valveunet on kamalia, mulla tulee niitä helposti jos nukun yksin ja makkarin ovi on kiinni?!? Yleensä en joudu nukkuun ovi kiinni kun mennään suht samaan aikaan nukkuun miehen kanssa mut eilen mies halus valvoo pitempään kun oli yöllä joku uuden pelin julkasu (:D) ja se sit kysyki et onks ok jos nukun ovi kiinni siihe asti kun se tulee nukkuun. Kokeiltiin sit niin et mies tuli laittaa makkarin oven kii vasta kun huomas et olin nukahtanu ja nyt ei ainakaa tullu kamalia valveunia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tulee aina uusissa paikoissa ekana yönä, silloin kun stressilevelit on korkealla ja joskus ihan vaan kun nukun selälläni. Hahaa, taidanpa tietää mistä pelistä on kyse ;) Kivaa päivää!

      Poista
  2. Aika hurjia unia näit :D

    Mulla saattaa olla vilkkaita unia jos mietin jotain asiaa paljon. Yleensä unet jollain tavalla liittyy ihan suoraan niihin asioihin. Joskus aamulla olen herännyt niin, että asiaan on löytynyt "ratkaisu" tai olen ymmärtänyt jotain. Töissä on välillä sellaisia tilanteita, että täytyy tehdä ratkaisu, yleensä nukun yön yli ja vasta seuraavana aamuna teen päätöksen kun olen sitä käynyt ensin läpi. Tietenkään tätä ei voi aina tehdä mutta silloin jos on mahdollisuus niin tämä on toiminut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Mulla ihan sama, että usein yön yli nukuttua jokin asia on kirkastunut päässä :) Jollain tapaa se uni buuttaa aivot ja ajatukset selkenevät. Kiva kun kommentoit!

      Poista
  3. Mulla samanlaisia unia ja nimenomaan syksyisin? :D
    Muuten kun herkuttelet niin mitkä on sun lemoi herkkuja? Karkeista ja muista? :) toivoisin enemmän ruokapostauksia ja sit sellanen päivä sun kans olis kans superkiva :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka :) Irtokarkkeja tulee usein viikonloppuisin ostettua. Kiitos toiveesta, pyrin toteuttamaan niitä enemmän! Ja tuo päivä kanssani on ollut listalla jo vuoden, mutta olen todella huono tekemään sellaisia, koska hyvin harvoin ehtii pitämään kameraa mukana joka käänteessä, harmi! Kiitos kun jaksoit kommentoida ja mukavaa päivää!

      Poista
  4. Ne syksyn ja talven omituiset painajaisunet voisi liittyä valon (ja D vitamiinin) vähenemiseen syksyllä? minä näen ainakin keväällä ja kesällä enemmän rentoja unia

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.