torstai 28. huhtikuuta 2016

Postaustoive: 10 asiaa, joita rakastan itsessäni

Sain mielenkiintoisen postaustoiveen. Tuntuipa jo tuo otsikonkin kirjoittaminen omituiselta - pitääkö tosiaan sanoa ääneen noin monta asiaa, joita itsessään rakastaa? Ei kai siinä, hirveän hyvä ja vaikea haaste - aletaanpas hommiin.

1. Oman itsensä tiedostaminen. Minulla on hyvä olla sisälläni, minussa itsessäni.

2. Huumorintaju. Olen aikamoinen höpsöttelijä ja läpän heittäjä. Minulla on mielestäni hyvä huumori ja tykkään naurattaa ihmisiä - ihan tajuamattani.

3. Empaattisuus. Olen empaattinen ihminen ja minua kiinnostaa ihmisten olotila ja hyvinvointi.

4. Kohteliaisuus. Olen kohtelias. Kiitän ja pyydän anteeksi helposti ja usein. Kehun myös joskus "vahingossa" ihmisiä, minulle ei ole vaikeaa sanoa kehua esim. kassamyyjälle.


5. Huolehtivaisuus. Vaikka tämä piirre saattaa joitain läheisiäni ärsyttääkin, pidän itse siitä. Minulla on aina homma hanskassa ja silloin on turvallinen olo. Hoidan asiat aina kuntoon ja huolehdin, että muillakin on asiat kunnossa. Esimerkiksi reissuissa tämä piirre korostuu.

6. Suojelevaisuus. Tämän voi rinnastaa edelliseen kohtaan. Olen hyvin suojelevainen ja joskus jopa yli-suojelevainen. Yli-suojelevainen koiriani kohtaan, olen esim. todella tarkka meidän koirien hoidosta ja hoitajista. Toinen hyvä esimerkki on, jos vaikka baarissa joku mies lähentelee liikaa / agressiivisesti ystävääni, saatan mennä todella vahvasti väliin tai viemään ystäväni pois tilanteesta. Muutoin en ole lainkaan kärkkäästi ahdistaviin tilanteisiin menevä, mutta tällöin tilanne on toinen.

7. Kiltti ja avulias. Joissain asioissa annan todella helposti periksi - Tuukan ei tarvitse kuin leikillä sanoa, että minun pitää viedä koirat hänen puolestaan ja olen jo pääni sisällä päättänyt, että näin teen. Sitten kun Tuukka laittaa tossuja jalkaan ja hihnoja koirille, ihmettelen että eikö minun ne pitänyt viedä. Tykkään myös mm. etsiä ystävilleni matkoja tai vuokratiloja heidän kriteereiden perusteella.

iPhone6 kuori Nunuco Design Company / rannekoru Hipanema, Cillas.fi


8. Suunnitelmallinen - rakastan suunnittelua. Suunnittelen juhlia, tapahtumia sekä matkoja mielelläni ja olen siinä aika hyvä ja järjestelmällinen.

9. Päätöksentekokyky. Olen aika hyvä ja nopea tekemään päätöksiä. Niin suuria, kuin pieniäkin. Luotan hyvin usein siihen tuntumaan, joka minulla on ja usein se osoittautuu oikeaksi. Ärsyynnyn jos joku jahkailee liikaa, minä tiedän mitä haluan ja otan sen - yleensä näin.

10. Silmät. Jos tähän pitää laittaa vielä yksi ulkonäköseikka, sanoisin, että ulkonäössäni eniten pidän silmistäni.

Olipas samalla haastavaa, samalla terapeuttista! Kiitos postaustoiveen jättäjälle.

Haastan teidät kommentoimaan 3 asiaa itsessänne, joita rakastatte! :)

11 kommenttia :

  1. noo jee ylläri - narsisti kehuu taas itteesä :D :D toivepostaus :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen lämmöllä omien hyvien ominaisuuksien miettimistä toisten haukkumisen sijaan, niin olokin paranee :)

      Poista
    2. Kannattaa kyllä opetella rakastaan itseä, se on oikeasti tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Vanha sanonta kuuluu että vasta kun oppii rakastamaan itseä niin oppii rakastamaan muitakin :) Narsisti on nykyään trendisana jota käytetään tietämättä mitä se oikeasti edes tarkoittaa..

      Poista
    3. Apua. Kommentoiko joku oikeasti ton narstisti-asian.. :D perussuomalainen, että itsessä pitäis olla kaikki vaan huonosti.

      Poista
    4. NooraH, se on totta. Mutta ei tämä ole meiltä pois, joten antaa kaikkien "kukkien" kukkia :)

      Anonyymi, juu, ei hätää - kommentit kertovat vain sen jättäjistä ja heidän taidosta käsitellä omia tunteitaan tai ärsyyntymistään, ei kommentin kohteesta. Harmitontahan tämä on, ei kannata välittää :) Kiva kun kommentoit!

      Poista
  2. Kiitos postauksen toteutuksesta ja ole hyvä ideasta! ;)

    Mie noita silloin yks aamu listasin ja mietin. Oli aika haastavaa, mutta ihan mukava miettiä niitä omia hyviä puolia, eikä aina vain haukkua peilille raskausarpista vatsaa, kauheita silmäpusseja tai muuta vastaavaa :D

    1. Rentous. Mulla on siis semmonen rento elämänote, enkä stressaa tyhjästä. En esimerkiksi ole mustasukkanen koskaan, vaan aattelen sellaset asiat järjellä. Aattelen että kaikki asiat hoituu, mutta tietysti monien asioiden eteen pitää tehdä töitä.

    2. Järjestelmällisyys. Mie mietin asiat aina puolen vuoden päähän. Esimerkiksi raha-asiat mulla on oltava tiedossa puoli vuotta eteenpäin, muuten alkaa ahdistaa. Tiän mitä teen puolen vuoden päästä ja suunnittelen kaikkea siitä väliltä.

    3. Nopeus. Mulla on tosi paljon kavereita joita pitää aina odottaa. Mie en kestä odottamista, koska olen ite tarvittaessa tosi nopea. Minua harvoin kenenkään tarvii odottaa, sillä esimerkiksi kavereiden kanssa ulos lähtiessä meikkaan tarvittaessa hyvinkin nopeaa tai järjestelen asiat niin että jos olen luvannu olla 6 jossain niin olen. Nopeus on myös aika valttia minun ammatissa sairaanhoitajana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Tämä oli tosi hauska toteuttaa ja pisti miettimään :) muhun täsmää tuo nopeus! Olen aina ajoissa ja inhoan odottelua!

      Poista
  3. Voin alleviivata useamman kohdan. :) Ainakin empaattisuuden ja huolehtivaisuuden.
    Tässä oma 3 asian lista...
    1. Hyvä kuuntelemaan ihmisiä
    2. Heittäytymiskyky uusiin asioihin
    3. Maanläheisyys

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kuuntelutaito on todella hienoa! :) Kiva kun osallistuit!

      Poista
  4. Kokisin itse hyvin vaikeaksi kirjoittaa blogiin tällaista, kehua itseään ja ominaisuuksiaan. Mikä minussa on parasta/pahinta, oikein mielipide tästä tulee muilta ihmisiltä. :)
    Lisää siis toivepostauksiin lisäys: minkä asioiden toivoisit muuttuvan maailmassa? Eli vähän katsantokantaa itsestä maailmalle.
    Muksaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenta! Kyllä, vaikeaa se onkin, mutta kannatti! Tuli pohdittua paljon omaa käyttäytymistä ja siitähän ei koskaan voi oppia liikaa. Kiitos postaustoiveesta. Olen pitänyt oikeastaan sellaista linjaa, että en ota kauheasti kantaa mm. poliittisiin asioihin blogissa, mutta katsotaan miten saisin tuon toteutettua siten, että se pysyy vielä asettamieni rajojen sisällä. Todella hyvä aihe ja siitä on paljon sanottavaa, täytyy vain muotoilla ja rajata postaus fiksusti. Kiva, että sinua kiinnostaa lukea sellaista tästä blogista! Sinne myös, kivaa ja toivottavasti aurinkoista viikonloppua! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.