keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Kolme ei niin itsestäänselvää adjektiivia minusta - haaste

Kun pyydetään kuvailemaan omaa, tai toisen luonnetta, on usein vastaus hyvin pintapuolinen. ”Iloinen, sosiaalinen, reipas, hauska...” Mitä oikeastaan edes teemme tällaisilla määrittelyillä? Tällaisia asioita kysytään usein esimerkiksi työhaastatteluissa tai seurapeleissä – aivan päinvastaisissa tilainteissa, ja näihin tuleekin miettiä vastaus hieman eri asioita painottaen, eikä ihan kaikkea voikaan esim. työhaastattelussa möläytellä. Totuushan on se, että ketään meistä ei riitä kuvailemaan esim. pyydetty kolme adjektiivia. Eikä varsinkaan ne jokaisen suusta pääsevät kliseet – vaikka tottahan ne varmasti ovat myös. Tämän ajatuksen innoittamana lähdinkin haastamaan itseni, ja itsetutkiskelun osana mietin itsestäni kolme erilaista, kuvaavaa adjektiivia / asiaa.

MINÄ OLEN...

  • Aikaansaava: Olen ehdottomasti hands-on tyyppi. Teen mieluummin kaiken heti, kuin jätän roikkumaan. Nuorempana palautuin koulutyöt lähes poikkeuksetta etuajassa, ja opettajat moittivat, että nopeasti ei saa hyvää jälkeä. No kyllä sai. Olin aina koulussa hyvä oppilas, vaikka suoritinkin sitä osittain vasemmalla kädellä - koulu ei ollut koskaan mun juttu, vaikka menestyinkin kiitettävästi. Olen myös lähes aina etuajassa, missä ikinä pitääkin olla. Olen myös ihminen, joka rakastaa järjestää asioita: juhlia, tapahtumia, matkoja jne. Pääni räjähtää, jos on liikaa tekemättömiä asioita.
  • Herkkis: Ehdottomasti herkkä ihminen monellakin tapaa. Vielä muutama vuosi sitten olin myös todella herkkä pahastumaan, mutta tätä kokoajan harjoitelleena aletaan olla jo ihan hyvällä mallilla. Ennen vedin moneen asiaan henkilökohtaisen näkökannan ja nykyään taas painan hyvin monet asiat villasella ja jätän ajatuksista pois. Nykyään olen useinkin "ei jaksa kiinnostaa" -mode päällä, siis sellaisissa asioissa, jotka eivät todellakaan itselleni kuulu tai omaa elämääni horjuta. Herää myös niiltä osin, että aistin todella herkästi eri tilanteista energioita ja jos on esim. jännittynyt ilmapiiri, tunnen sen saman tien. Aistin myös ihmisistä paljon ja huomaan kiinnittäväni huomiota pieniin yksityiskohtiin ja pyörittelen niitä mielessäni - tälle ei ole mitään tarkoitusta, mieleni vain toimii niin. Tämän asian takia ehkä itse pyrinkin välttämään turhia jännittyneitä tilanteita, sillä niiden aistiminen ei ole aina mukavaa. Mutta ehdottomasti mieluummin tämä, kuin se, että olisi aivan pihalla tilanteessa kuin tilanteessa, ja kuulisi vain sanat, eikä aistisi tunnelmaa. Herkkä lisäksi siten, että tunteilen helposti ja saatan purskahtaa itkuun vaikka kesken elokuvan. Tästä esimerkkinä Sinkkuelämää 1 elokuvan kohtaus, jossa Carrie hakkaa kukkapuskalla Mr. Bigin - se kohtaus on vaan jotenkin niin aito ja hyvin näytelty Sarahilta. Olen myös herkkä muuttamaan tunnetiloja, olen ehdottomasti yleensä tyyni, mutta tarvittaessa nollasta sataan kiihtyvä ja yhtä nopeasti laantuva. Olen myös herkkä asettamaan itseni toisen asemaan ja mietin monia asioita toisten kannalta.
  • Kylmä: En olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut kuvailevani itseäni tällä sanalla. Vieläkin inhottaa, mutta totta se on. Olen ilmeisesti kehittänyt itselleni erinäisten elämänkokemusten myötä jonkinlaisen suojamuurin, joka esiintyy tietynlaisena kylmyytenä. Tähän en valitettavasti voi antaa suoraa esimerkkiä, mutta sanotaanko vaikka näin, että jos joku tekee minua kohtaan epäoikeudenmukaisesti tai loukkaa pahasti (tässä kohtaa en puhu esimerkiksi  parisuhteestani, tai ystävyyssuhteistani) olen jollain tasolla anteeksiantamaton, tai ainakaan en unohda. Ja tämä asia on se, jonka myötä rakentuu kylmä kuori, jota ylläpitää taho sisälläni, joka haluaa suojella. Kylmyys ei esiinny töykeytenä, tai pahana ihmisenä, vaan se alkaa järjestelmällisesti, kaikessa hiljaisuudessa sulkea ko. ihmistä pois elämästäni ja muuri, joka välille rakentuu, on muuten todella vankka. Tällaisia tapauksia ei ole onneksi monia, mutta olen löytänyt ja tiedostanut tämän pitkään minussa olleen ominaisuuden itsestäni vasta hetki sitten. Meillä kaikilla on varmasti elämässä asioita, joiden vuoksi on vuodattanut kyyneleitä tai ollut surullinen, ja niitä ei voi enää vetää takaisin. Mieli on todella mielenkiintoinen asia, jota ei useinkaan itsekään ymmärrä ja kun huomaa mielen toimineen itsenäisesti ja tajuaa mitä "se" on saanut aikaan, on kiinnostavaa pohtia miksi mieli teki niin ja mitä hyötyä tai haittaa siitä on minulle. Mieli on joskus mielenkiintoista eristää muusta itsestään ja miettiä syvällisemmin, miksi ihmismieli reagoi eri asioihin milläkin tavalla.



Haastan teidät kertomaan kolme ei niin itsestäänselvää adjektiivia itsestänne kommenttiboksiin. Myös muut pohdinnat aiheeseen ovat erittäin tervetulleita. Tämä aihe on mielestäni mielenkiintoinen ja siitä on aina mukava kuulla myös muiden mietteitä.

Kiitoksena ottamisesta osaa keskusteluun, haluaisin arpoa haasteeseen osallistuneiden kesken Guess korun. Palkinto ei ole sponsoroitu tai saatu blogin kautta. Arvon korun 12.3. la, joten vastaathan ennen sitä. Jätä nimimerkki ja sähköposti kommenttiisi. Otan voittajaan yhteyttä viikonlopun aikana ja lisään voittajan nimimerkin tämän postauksen yhteyteen. Jos et halua jättää sähköpostiosoitettasi, tarkkaile postausta viikonloppuna, jotta tiedät ottaa yhteyttä, jos voitto osuu kohdalle. Arvontaan voi toki myös jättää osallistumatta, jos haluaa muuten vain kommentoida aihetta :)

*Edit: Kiitos kaikille kommentoijille! Tällä kertaa arpaonni suosi Jattaa! Otan sinuun yhteyttä :)

58 kommenttia :

  1. Mielenkiintoinen postaus.
    Helpompaa ja realistisen vastauksen saa, kun kysyy muilta - millainen on. Kunnon galluppia kehiin. ;) Omista tavoistaan (mistä kerroitkin) toki tietää parhaiten ja osaa niistä kertoa.
    Ruudun tällä puolella on pikkutarkka, temperamenttinen ja epäkohtiin tarttuva oinaspässi. *pöks*
    Ps. En osallistu arvontaan, onnea muille matkaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio, lisäsin tekstiin että kommentoida voi toki myös osallistumatta arvontaan :) Kiitos TT! :)

      Poista
  2. Mun on pakko sanoo myös tuo aikaansaava! Noin viikko sitten avopuolison kanssa just mietittiin, että mua vois hyvin kuvata sanalla aikaansaava! Teen aina tehtävät valmiiksi etuajassa ja olen aina ajoissa. En myöskään jää märehtimään asioita, vaan teen jotain tilanteen ratkaisemiseksi, oli se sitten minkälainen tilanne tahansa.

    Olen myös hitaasti lämpenevä. Jos tutustun uusiin ihmisiin, niin minulta vie melko paljon aikaa ennen kuin voin kutsua heitä ystävikseni ja luottaa heihin. Läheiset ihmiset ovat loukanneet minua aikanaan pahasti, joten olen siksi varautunut. Nykyään tunnistan kuitenkin paremmin ihmiset, joihin voin todella luottaa. En ole enää niin hyväuskoinen ihmisten suhteen. Nyt voin siis todella luottaa läheisimpiini ja pyrin ympäröimään itseni tällaisilla luottamuksen arvoisilla ihmisillä.

    Olen myös tulevaisuusorientoitunut. Rakastan suunnitella tulevaa. En kuitenkaan tarkoita tällä esimerkiksi viikonloppujen suunnittelua paljon etukäteen, koska olen huomannut, että silloin suunnitelmat voivat muuttua paljon. Tarkoitan vielä pidemmän ajan suunnitelmia. Nyt olen vihdoinkin ratkaisuut esimerkiksi haaveammattini, jota kohti pyrin. Minulla ei myöskään ole vielä todellakaan häät suunnitteilla, mutta minusta on ihana miettiä kauniita hääkoristeita ja kakkuja. Tulevaisuuden kotini sisustuksen miettiminen on myös ihanaa. Osa haaveista on sellaisia, jotka ehdottomasti toteutan. Toiset ei taas ole niin kiveen hakattuja, vaan ne voivat muuttua. Tykkään silti miettiä tällaisia asioita :)

    - O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa pohdintaa, kiitos kun vastailit :) Hitaasti lämpeneminen ei ole ollenkaan huono asia, itse olen samanlainen ja koen sen hyvänä, nykyään kun tielle sattuu jos jonkinmoista persoonaa.. :)

      Poista
  3. Ihana arvonta 😍
    Olen..

    Hyvä Sydäminen. - Töissä lasten parissa huomaan olevani välillä liiankin sydämellinen?

    Suora - sanon suoraan mitä ajattelen. Välillä se on hyvä, välillä taas huono. Joskus voisin miettiä enemmän mitä sanon..

    Tarkka ihminen - Ennen häiden suunnittelua en ajatellut olevani tarkka mutta elämäni tärkeintä päivää suunnitellessani tajusin olevani hyvin tarkka kaikesta 😅

    Johannapieni@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana! Noin se vaan joskus löytyy, uusi piirre uudessa tilanteessa :) Kiva kun otit osaa tähän!

      Poista
  4. Tämä olikin vähän vaikeempi! Tovi meni, ennnekuin keksin kolme asiaa.
    Ensimmäisenä äkkipikainen. Mieleni muuttuu usein ja hyvinkin nopeasti. Lisäksi jos päätän haluta jotain (esim. siisti koti), on sen tapahduttavav nyt heti. Eikun imuri laulamaan.
    Toinen olisi mustasukkainen, myönnetään.. Miehelläni on paljon naiskavereita, joten väkisinkin tulee ajoittain (useinkin) pohdittua heidän välejään.
    Kolmas luottavainen. Luotan helposti ihmisiin. Ehkä jopa liiankin helposti uusia ihmisiä kohtaan syntyy luottamus. Itsestäänselvää on, että mieheeni luotan täysin. Työkavereille kerron joskus melko henkilökohtaisiakin juttuja, vaikka ihan kaikille ei välttämättä pitäisikään. Osittain pidän tätä huonona piirteenäni..
    Olipas hankala keksiä kaikkia adjektiiveja! Mielenkiintoista kuitenkin harrastaa välillä itsetutkiskelua ja miettiä syvällisestikin omaa itseään.



    maijjum@luukku.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kiitos kun kerroit itsestäsi :) Tuo on jännä, että samalla olet hyvinkin luottavainen ja samalla pohdit juuri näitä miehesi ja hänen ystävien keskinäisiä suhteita. Ymmärrän naisena, että siihen helposti kajahtaa, mutta toivon että tämä asia ei häiritse sinua liiaksi, ainainen miettiminen ei ole hyväksi kenellekään.. Ehkä voit keskustella asiasta miehesi kanssa? :) Kivaa päivää!

      Poista
  5. Siis ei hitto, munki mielestä se kukkapuska kohta oon niin hyvä ja surullinen!! Siinä kohtaa mulla tulee aina sellanen hillitön itku ettei mitään rajaa, ottaa jotenki tosi paljon tunteisiin😀 oon näyttäny sen kohan joillekkin kavereille ja ne aina ihmettelee, että miks reagoin niin vahvasti. Ihana kun on joku kohtalontoveri😀 Joskus kun on sellanen fiilis, että pitää purkaa paineita niin katon sen ja itken oikeen kovasti ja sit tulee hyvä olo😀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah :D Se on kyllä loistava kohtaus, ja kuvaa hyvin tätä omaa tunteikkuuttani. Kiva että on sielunsiskoja! :)

      Poista
  6. Hauska postaus ja pistää kyllä pohtimaan niitä omia ei niin selvästi esillä olevia ominaisuuksia. Tunnistan kyllä tuon tietynlaisen "kylmyyden" myös itsessäni. Toisaalta en pidä itseäni pitkävihaisena, mutta tarkemmin kun asiaa miettii, en kyllä unohdakkaan loukkauksia ikinä. Ja olen myös aika raaka karsimaan ihmisiä elämästäni pois. Helposti tulee sellainen "ei sitten-asenne".

    Sosiaalinen voisi olla yksi adjektiivi, jota monet eivät heti minusta käyttäisi, koska vaikutan ensin niin ujolta ja viihdyn myös paljon itsekseni. Rakastan kuitenkin olla ihmisten kanssa ja tulen helposti yksinäiseksi, jos joudun olemaan pidempään yksin. Koen myös sen, että tulen niin helposti ujoudesta huolimatta toimeen todella monenlaisten ihmisten kanssa, tietynlaiseksi sosiaalisuudeksi.

    Kolmanneksi sanoisin ehkä kontrollifriikki.:D En oikein pidä siitä piirteestä itsessäni, mutta olen viime vuosien aikana tajunnut, miten hermostuttavaa se minulle on, jos en tiedä asioita tarkkaan etukäteen tai en voi vaikuttaa juurikaan niiden kulkuun. Poikaystäväni on tosi viimetipan suunnittelija menojensa kanssa, joten joudun välillä todella tsemppaamaan etten ahdistu siitä tietämättömyydestä ja siitä etten voi suunnitella ihan kaikkea etukäteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sofia, kiva että tykkäsit! :) Mulla sama, hermostun jos en tiedä tarkkaa asiankulkua, mutta nykyään ehkä osaan ottaa tässäkin iisimmin. Mua myös inhottaa viime tipan suunnittelu yli kaiken :D

      Poista
  7. unohdit jotain -> narsisti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa harmillista huomata, että sinulla on paha olla. Tai jos ei ole, niin hyvä niin - ehkä et vain tiedä mistä puhut. Narsismi on psyykkinen sairaus ja on ehkä hieman epäkohteliasta nimittää toista ihmistä sellaiseksi. Iloa päivääsi ja elämääsi tästä huolimatta :) Kommenttisi oli jostain syystä roskapostissa, ehkä se kertonee siitä että blogger laskee ip -osoitteesi jo spämmiksi, jos harrastat tällaista usein bloggerin blogeissa? Tsemppiä jatkoon!

      Poista
  8. Tunnollinen - tä kuvaa ehdottomasti mua parhaiten. Oon joskus liiankin tunnollinen ja se voi joskus häiritäkin elämässä. Toinen ois varmaankin hyväsydäminen - voin alkaa itkemään jos näen vaikka vaan onnellisen eläimen tai vanhuksen :D Haluaisin vaan auttaa jokaista joka on täällä maan päällä enkä osaa ajatella muista pahaa. Pidän kyllä tästä ominaisuudesta itsessäni :) Kolmantena määrätietoinen - kun päätän jotain niin teen ja toteutan sen. Mulla on lista tavoitteista elämässä ja before I die -lista ja suunnittelen kaikkea paljon ja näen vaivaa asioiden eteen. Osallistun myös arvontaan! ansku.ja@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa pohdintaa, kiitos kun osallistuit! :)

      Poista
  9. Onpa kiva arvonta! Osallistun!

    VARAUTUNUT
    Mä olen todella varautunut ihmisiä kohtaan. Olen sosiaalinen ja kaikkien kanssa toimeen tuleva mutta en luota juur kehenkään. En anna kenenkään päästä liian lähelle itseäni. Juur kukaan ei tiedä minusta kaikkea. Pidän henkilökohtaiset asiat visusti omana tietonani.

    ÄKKIPIKAINEN
    Kiihdyn nollasta sataan sekunnissa. Toisaalta lepyn lähes yhtä nopeasti. Tämä on minussa todella vahva luonteenpiirre ja antaisin sen pois jos voisin.

    LÄHEISRIIPPUVAINEN
    Tämä jos jokin on kamalaa. Osaan toki olla yksin ja nautinkin siitä mutta jos esimerkiksi mies lähtee viikonlopuksi reissuun niin olen aivan rikki ja hajalla. Tunnen oloni niin tyhjäksi! Tätä ei tosin kestä koko viikonloppua! Vain sen yhden illan synkistelen ;)

    Huh! Olenpa "herttainen" ihminen! Oikeesti olen myös nämä kliseiset avoin, sosiaalinen, reipas jne 😄

    pikkuhippuli@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, varmasti olet todella herttainen! :) Mulla oli nuorempana myös tuo, että jos Tuukka lähti johonkin, olin ihan hajalla, olen oppinut siitä iän myötä pois ja uskon että sinäkin opit vielä, ennemmin tai myöhemmin! :) Kiva kun osallistuit!

      Poista
  10. Mielenkiintoinen pohdinta :D
    Hmm .. Itseäni kuvailisin ehkä näin :
    Huolestunut - huolestun helposti kaikista ja kaikesta :D mulla on kaksi lasta joten erityisesti heistä mutta myös kaikista muista läheisistä.
    Äkkipikainen - mielialat vaihtuu usein ja nopeasti :D tää on ehkä nyt vähän tasoittunut kuitenkin !
    Varautunut - lähes kaikkia ihmisiä kohtaan, ennen kuin saan kuvan ihmisestä ja mielipide muuttuu suuntaan tai toiseen!
    Ps. Ehdottomasti mukana arvonnassa! ;)

    jenni_r@hotmail.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muhun osuu myös tuo huolestunut, huolin usein läheisistä ja koirista turhaankin.. jonkunnäköinen hoivavietti siis löytyy :) kiitos kommentista!

      Poista
  11. Minä olen...

    villi. Siis sillä tavalla että tykkään hassutella ja höpöillä. :D Joku voisi lapselliseksikin sanoa, mutta miksi aikuisena pitäisi olla aina niin vakava?

    herkkä. Hassuttelun vastapainoksi olen kuitenkin aika herkkä, vaikken itse asiassa haluaisi olla. Ajattelen paljon ihmisten mielipiteitä ja saatan pahoittaa mieleni pienistäkin asioista. Tämäkin vaihtelee kyllä päivittäin että olenko surullinen joka asiasta vai olenko "hälläväliä ei haittaa minua"-asenteella. :D

    puhelias. Selitän aina vaikka mitä asioita, välillä itsekseni. Kommentoin asioita ja varsinkin ajaessa puhun itsekseni ja muille liikenteessä oleville :D Joskus tämä tuntuu pahalta jos kukaan ei vastaa, mutta pakko ymmärtää ettei kaikki ole tällaisia puheliaita. Ja koen todella vaikeiksi ja ehkä jopa ärsyttäviksi ujot ihmiset! Haluaisin tutustua uusiin ihmisiin, mutta ujot ihmiset on vaan niin hankalia.

    Voi tämä sai minut kuulostamaan ihan sekopäältä! :D Toki sitten väitän olevani myös niitä tavallisimpia adjektiiveja kuten iloinen, mukava, hauska yms. Ja olen mukana arvonnassa :) essi.maalismaa@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah ihanasti sanoit! Et lainkaan kuulosta sekopäältä. Veikkaan että meissä useimmissa on se hassuttelu ja höpöttelypuoli, itsekin olen todella kova hömpöttelemään, laulamaan hassulla äänellä, imitoimaan koiriamme ja vaikka mitä muuta urpoa. Se on vaan se puoli, jonka useimmiten vain ne läheisimmät näkee ja kokee :) Kiva kun otit osaa tähän!

      Poista
  12. Ihana arvonta!
    Minä olen...

    Suora. Sanon asiat yleensä just niinku ajattelen ne, tää on hyvä sekä huono juttu välillä.

    Varautunut. Oon yleensä uusien ihmisten kanssa aika varautunu enkä oikeen luota helposti ihmisiin ennenkun tunnen ne hyvin, mut oon kuitenkin suht sosiaalinen ja tuun kyllä kaikkien ihmisten kanssa toimeen.

    Avulias. Tykkään auttaa muita ihmisiä kaikenlaisissa asioissa ja kuuntelen muiden huolia tai joitain juttuja mielelläni ja autan niissä jos vaan voin.
    Oon mukana arvonnassa :) hennahirvonen1@luukku.com

    VastaaPoista
  13. Varautunut, Johtuu huonoista kokemuksista ihmissuhteissa, että olen rakentanut todella vahvan suojamuurin, jonka läpi harva pääsee.

    Lapsellinen, On tilanteita joissa heittäydyn todella pahasti lapsen tasolle :D

    Läheisriippuvainen, En kestäis olla lyhyitäkään hetkiä yksin, tästä johtuen en esim tarvitse lapsista/kumppanista ns. omaa aikaa oikeestaan ollenkaan.


    henna.moi@luukku.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Henna kun osallistuit! Tärkeintähän on, että nämä ominaisuuset tiedostaa, oli ne sitten minkälaisia tahansa! :)

      Poista
  14. Jaa, aika pahan heitit :)

    Utelias - haluan tietää kaikesta kaiken. Ei siis mitenkään juoruakka tyyliin toisten asioihin sotkeutuen :D vaan että haluan oppia aina uutta, tietää miten tavarat ja koneet toimivat jne. Huono puoli on, että pää kuormittuu, kun ei osaa keskittyä oleelliseen, vaan vähän kaikkeen..

    Herkkäaistinen - aistini käyvät jatkuvasti ylikierroksilla. Haistan, kuulen, näen ja tunnen kaiken todella intensiivisesti. Tämän päivän maailmassa ei ole kovin positiivinen ominaisuus ihmisessä ja henkisesti todella raskasta. Ja koitappa selittää toiselle, miten jossain on ärsyttävä vinkuna, kun toinen ei kuule mitään :)

    Tohelo - Tohellan aina menemään, puolet asioista unohtuu ja työkaverit kiittävät! Törmäilen kaikkeen etenkin innostuessa. Joku kärrynpyörä voi olla mulle hengenvaarallinen kokeilu ja huonosti on käynytkin :D

    Ja arvonnassa mukana myös! talviuninalle(at)gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on kaksi ekaa aika samoja, itse myös haluan tietää asioita ja monesti esim. Tuukka sanookin, että täytän aivoni "turhalla tiedolla" :D ja tuo aistihomma, olen kokoajan kartalla siitä, esim missä huoneessa koirat on (kuulen) ja paikannan asioita ja ääniä helposti. Eli ärsyttävät vinkumisäänet yms on tuttuja ja se vasta ärsyttääkin, kun muut ei niitä kuule! :D kiitos osallistumisestasi!

      Poista
  15. Olipas mielenkiintoinen postaus! Tykkäsin! (: Oli jännä miettiä myös omalta kohdaltaan näitä adjektiiveja.

    Mä olen...
    - ITSENÄINEN: Tykkään tehdä asiat, esim. opiskelutehtävät, mieluummin itsenäisesti kuin ryhmätöinä. Tähän liittyy myös järjestelmällisyys ja tarkkuus: mun on helpompi tehdä juttuja yksin kun voin tehdä just niin kuin itse haluan eli hitaasti ja tunnollisesti. En myöskään viihdy isoissa kaveriporukoissa ja en pysty tekemään yhtään mitään jos joku tuijottaa mitä teen. :D
    - STRESSAAVA: Stressaan paljon (myös tosi turhista asioista!). Myös huolehtivaisuus liittyy tähän, sillä stressaan ja huolehdin myös läheisten asioista. <3
    - EI-KILPAILUHENKINEN: En ole pätkääkään kilpailuhenkinen. Mua ärsyttää, jos joku ottaa esim. pallopelit liian tosissaan! Mulle tärkeintä on hyvä fiilis!

    -Saraana (saraana.makela@gmail.com)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, kiva kuulla! :) Mä olen myös hyvin ei-kilpailuhenkinen. Lähinnä tykkään pistää paremmaksi aina omaa suoritustani, mutta toisia vastaan en pahemmin tykkää kilpailla. Mukavaa iltaa! :)

      Poista
  16. Hyvää pohdintaa. :) Itselle on myös tullut tuo joskus mieleen, että eihän tuollaiset "iloinen, reipas, positiivinen" riitä kuvailemaan oikein ketään ihmistä - melkein jokainenhan voi olla sellainen!

    Itseäni kuvailisin ehkä lämpimäksi, herkäksi ja hyväksi kuuntelijaksi.

    Lämmin siten, että olen melko huolehtivainen ja välitän toisista ihmisistä erittäin paljon. Samaistun myös todella herkästi muiden tunteisiin. Myös nykyinen poikaystäväni sanoi suhteemme alussa, että olen hyvin lämmin ihminen. :)

    Herkkä olen ollut aina, purskahdan itkuunkin todella pienistä asioista. :D Myös sillä tavalla herkkä, että muiden negatiiviset tai positiiviset kommentit/kehut vaikuttavat minuun paljon. Nyt olenkin opetellut jo jättämään nuo negatiiviset kommentit omaan osaansa. :)

    Olen myös hyvä kuuntelija, ja kuuntelen mielelläni muiden ihmisten ilouutisia taikka huolia ja murheita. Muutama ystävä onkin sanonut, että minulle on helppo puhua, ja otan sen kyllä kohteliaisuutena! Itse en oikeastaan avaudu muuta kuin niille ihan lähimmäisille ihmisille, kai se johtuu siitäkin että olen isossa porukassa ollut aina se kuuntelijatyyppi. :)

    jatta.pietil@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jatta, kun osallistuit! Mielenkiintoista luettavaa tämäkin :)

      Poista
  17. AIKAANSAAMATON. Toisin kuin sä, mä ”kärsin“ aikaansaamattomuudesta. :D Mulla on vaikka minkämoisia juttuja nytkin to do-listalla, mutta alottaminen vaan on kovin vaikeeta. Toisaalta sitten kuin alotan, saan tehtyä hommat tehokkaasti ja hyvin. Tää on iso ongelma mulle syksysin ja talvisin - kun on valoa, mulla on energiaa.

    SUORASANAINEN. Sanon asiat melko suoraan ja välillä joutuu jälkeenpäin miettimään, että olisi voinut tuonkin jättää sanomatta tai muotoilla paremmin. Toisaalta monet ovat kehuneet tätä piirrettä.

    AVARAKATSEINEN. Oon tosi avoin (melkeen) kaikelle ja yritän nähdä aina asioiden molemmat/eri puolet. Yritän välttää mustavalkoista ajattelua. Pyrin ajattelemaan asioita muiden kannalta ja hyväksymään erilaiset ihmiset etnisestä taustasta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai uskonnosta huolimatta. Näen erilaisuuden rikkautena.

    leni.m.makinen@student.jyu.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa pohdintaa, kiitos osallistumisesta! :)

      Poista
  18. Itsestä on helppo puhua, mutta jäin miettimään haluanko antaa itsestäni hyvän vai huonomman kuvan :D Näillä mennään:

    1. Ristiriitainen. Olen joissakin asioissa täysin jotakin ja toisissa taas ihan päinvastainen. Esim. tilanteesta riippuen tuntemattomat ihmiset voivat saada musta hyvinkin sosiaalisen, ulospäinsuuntautuneen kuvan kuin taas toisissa tilanteissa olenkin ujo ja hiljainen.


    2. Erityisherkkä. Mulla on yliherkkä haju- ja kuuloaisti. Joskus raivostuttavaa, toisinaan ihan hyväkin homma. Pienenä se vaivasi ehkä enemmän.


    3. Toiset huomioonottava. Musta on ihana ilahduttaa läheisiä tekemällä niille jotain kivaa, yllättää ja auttaa. Viimeksi kun poikaystävä oli palaamassa työmatkalta, halusin yllättää ja menin hänen asunnolleen siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Oli kiva fiilis auttaa toista ja tuli vielä parempi, kun toinen ilahtui niin kovasti :)

    Annmarie

    VastaaPoista
  19. Olisko tuo "kylmyys" vain vahvuutta? jokaisella on oikeus jättää elämästään pois sellaiset ihmiset jotka tuottavat vain pahaa mieltä ja enemmän negatiivisia tunteita kuin hyviä tai neutraaleja. Ne ihmiset voivat olla periaatteessa aivan ketä tahansa, mutta jokaisella on oikeus omaan rauhaan ja siihen, ettei tarvitse olla huono olo sen takia jos joku tuottaa jatkuvasti negatiivisia tunteita

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä todennäköisesti, mieli tekee palveluksen koko ihmiselle.. :) kiitos kun kommentoit asiaa! :)

      Poista
  20. AUTTAVAINEN- huomaan yhtenään olevani tilanteissa missä tarjoudun auttamaan yhdessä jos toisessa asiassa. En liikaa kuitenkaan, mutta varsinkin läheisten ihmisten kohdalla teen kaikkeni auttaakseni jos apua tarvitaan

    EPÄLUULOINEN- vaikka autan ihmisiä mielläni, mietin usein ihmisten tarkoitusperiä sanojen ja tekojen taustalla. Lähestyn ihmisiä vähän sellaisella "kunnes toisin todistetaan"-asenteella, en ylläty, jos mukavan oloisesta tyypistä paljastuu nurja puoli. Ehkä tämä voisi kauniimmin olla myös ANALYYTTINEN, vaikkakin sen sisältö on laajempi

    LAISKA- vaikka autan mielelläni muita, täytyy silti myöntää, että olen tavallaan laiska. Ikävät työt jätän tekemättä jos niitä ei ole pakko tehdä. En siis ole se, joka puunaa kotia aamusta iltaan. Tosin jos joku asia innostaa, puurran sitä kyllä hyvinkin intensiivisesti. Tai jos joku tarvii muuttoapua, olen se joka on ekana ja vikana paikalla eikä varmasti laiskottele. Mutta en tee asioita joita ei ole "pakko" tehdä

    Kyllähän näitä tulee mieleen muitakin, tää oli hauska ja ajattelemisen aihetta antava postaus

    pauleceb(at)gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos osallistumisesta, kiva että tykkäsit! :)

      Poista
  21. Stressaaja - Stressaan ihan turhista asioista, ja aina ihan liian aikaisin ja pitkään. PItäisi opetella siihen, että ei kannata miettiä liian pitkälle asioita vaan elää enemmän hetkessä.

    Aikaansaamaton - Tässä sitä vaan luetaan blogeja, vaikka gradu odottaisi tuolla taustalla. Joskus meinaa olla motivaatio hukassa, vaikka innolla odotankin keväällä koittavaa opettajaksi valmistumista (joka ei kyllä tällä tahdilla tule tapahtumaan :D)

    Lämminsydäminen - Ja ettei kaikki menis niin negatiivissävytteisesti, niin kyllä musta hyviäkin puolia löytyy :) Oon todella ihmisläheinen ja hyvä kuuntelija. Haluan yleensä vain hyvää muille ja auttaa, jos siihen on mahdollisuus.

    Kiva että palasit takaisin blogimaailmaan! Luin sun blogia aiemmin ja nyt vasta vähän aikaa sitten löysin tämän uuden :)

    nanne.m@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nanne osallistumisestasi, kivaa pohdintaa! :)

      Poista
  22. Rohkea. Tämän olen huomannut vasta nyt sairastuttuani vakavasti. Olen elämässäni selvinnyt vaikka mistä ja rohkeasti etsinyt ratkaisua myös vähän laatikon ulkopuolelta. Ja laittanut itseni täysillä likoon. Siitä saa olla ylpeä :)

    Empaattinen. Välillä vähän liikaakin.

    Laiska. Jätän usein asiat viime tippaan ja tekemättä. Tätä koitan peitellä parhaani mukaan ja tästä haluan eroon ja äkkiä :D

    mmyheartishere@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa! Rohkeus on kunnioitettavaa <3 Kivaa päivää! :)

      Poista
  23. Kriittinen - löydän kyllä joka asiasta myös ne huonot puolet :P Löydän kyllä myös ne hyvät...

    Oikeudenmukainen - olen joskus liiankin hanakasti puolustamassa muiden kohdalle osuneita vääryyksiä. Yleensä se ei helpota omaa elämään, en vain osaa pitää suutani kiinni, jos törmään epäoikeudenmukaisuuteen

    Saamaton - siirrän liian usein asioita, liian pitkään

    arhippainen@luukku.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, on hyvä olla oikeudenmukainen myös muiden puolesta, epäoikeudenmukaisuutta on ihan liikaa tässä maailmassa! :) Kiitos kun osallistuit!

      Poista
  24. Heittäytyjä -Esimerkkinä: Ostin edellisessä parisuhteessa miehen kanssa omakotitalon 3 viikon tuntemisen jälkeen ja muutin äitipuoleksi maalle. Nyt olemme juuri eronneet, ystävinä kuitenkin. En kadu heittäytymistäni ollenkaan, ja koenkin, että se on yksi vahvuuksistani. Ystävät ovat jopa kertoneet kadehtivansa heittäytymiskykyäni, mistä olen yllättynyt.

    Parisuhderiippuvainen - Tällä tarkoitan sitä, etten oikein osaa olla yksin. Pidän yksin olemisesta ja omasta ajasta kyllä, mutta en osaa elää ja nauttia elämästäni sinkkuna- yksikkönä ollenkaan. Nyt juuri eronneena aionkin laittaa voimavarani tähän, jotta osaisin ja oppisin olemaan yksin ja nauttimaan siitä. Etten tarvitse ketään tekemään minua onnelliseksi.

    Sosiaalisesti rohkea -Tämä kai voisi liittyä ensimmäiseen adjektiiviin, mutta vedän tästä ihan omansa. En pelkää olla esillä ja teen rohkeasti asioita, joita muut saattavat pitää pelottavina. Kohtaan päivittäin paljon asiakkaita ja rohkeus näkyy työssäni myös napakkuutena ja kykynä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Tutustun myös rohkeasti uusiin ihmisiin, enkä pelkää keskusteluita heidän kanssaan.

    -Lilian jokikukka@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Lilian! Kiitos kivasta osallistumiskommentistasi :) Kivaa päivää!

      Poista
  25. Olen jääräpäinen,paljon aikaansaava ja erittäin kiltti.Olen kuullut muilta nämä kaikki ja kaikki pitävät mielestäni paikkaansa.Jännintä on että jotkin luonteenpiirteet vaihtuvat vuodenaikojen mukaan,ellei se sitten kuvasta kolmenkympin kriisiä jo. sannikas15@gmail.com Osallistun arvontaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmmm kiinnostava kulma tuo vuodenajat, täytyy tutkia omalta osalta asiaa myös :)

      Poista
  26. Ensimmäisiä mieleen tulevia piirteitäni:
    - Arkuus. Valitettavasti tuosta piirteestä on ehkä muodostunut minua kuuvaavin monien huonojen elämänkokemusten myötä. Pessimistisesti odotan helposti pahinta mahdollista suhtautumista muilta, enkä oikeastaan osaa luottaa tulevani toimeen uusien ihmisten kanssa. Onneksi yllätyksiäkin sattuu, jos vain uskaltaudun uusiin tilanteisiin. Pitäisi ehdottomasti opetella uskaltamaan nykyistä enemmän!.
    - Huomioivuus. Tuo piirre näkyy etenkin läheisiäni kohtaan. Haluan usein nähdä vaivaa auttaakseni muita ja järjesttelläkseni asioita muiden hyväksi. Välillä tuo toki kääntyy pahimmillaan siihen, että väsytän jopa itseni jättämällä omat tarpeeni vähemmälle huomiolle.
    - Ailahtelevaisuus, minkä voisi oikeastaan katsoa siinä määrin hyväksikin piirteeksi, että pääsen sentään välillä eroon peruspessimistisestä ja masentuneestakin olostani. Loppujen lopuksi innostun asioista ja niiden suunnittelusta aika helposti. Ongelma vain on siinä, että into lopahtaakin usein ennen seuraavaa päivää, mutta parempi silti noin kuin kokonaan ilman innostumisia. :) hiltuha(at)gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos mielenkiintoisesta osallistumisestasi! :)

      Poista
  27. Ompas mukava haaste,pistää kyllä miettimään :) tässä pohdintojeni tulokset:

    "Kriittinen" (en keksinyt sopivampaa adjektiivia tähän hätään). En itse osaa hyödyntää puhtaita kehuja tai positiivisuutta oikeastaan ollenkaan, vaan tykkään krittisestä palautteesta (toki asiallisena). Välillä mun on vaikea muistaa että jollekin toiselle se positiivinen palaute voi olla tärkeääkin. Jos jossain asiassa kaipaan harjoitusta/petrausta, se on nimenomaan tämä taito antaa palautetta sellaisena, että vastaanottaja pystyisi sen mahdollisimman hyvin hyödyntämään.

    Vähäpuheinen. Mulla ois usein paljonkin sanottavaa, mutta en pidä turhasta hölinästä, joten karsin juttuja välillä aika rankalla kädellä. Oon huomannut että tietynlaisissa porukoissa mua pidetään ehkä järkevämpänä kuin olenkaan koska en huutele kaikkia tyhmyyksiä ääneen. Hah, näiden kahden ekan perusteella oon varmaan hyvin epämiellyttävän oloinen ihminen :D

    Hyväsydäminen. En koskaan ole toivonut kenellekään pahaa, ja olen aina valmis auttamaan muita pyyteettömästi. Joskus nuorempana muutamat henkilöt käyttivät tätä piirrettäni hyväksi melko rankastikin, mutta tässä vuosien saatossa olen oppinut vähän ajattelemaan itseänikin, ja olemaan asettamatta aina joka tilanteessa kaikkia muita itseni edelle. Mutta olen silti onnellinen siitä, että kaikesta huolimatta olen pysynyt tällaisena, enkä muistele menneitä katkerana.

    T. Maria (lagu1213@gmail.com)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maria! Kivaa pohdintaa :) hyvää viikonloppua!

      Poista
  28. UUU vaikea aihe mutta mielenkiintoinen, yritetäänpä jotain

    1. Itsekäs. Niin kurjaa kuin se onkin niin ajan kyllä monesti omaa etuani turhankin hanakasti.
    2. Laiska sitä ei heti uskoisi kun olen kova tekemään töitä, mutta muuten jos jotain ei ole pakko tehdä niiii minähän en sitä ainakaan tee ennenkuin pakotetaan ja olenpa joskus töistäkin lintsannut ihan vaa laiskuutta.....
    3. Herkkä. Loukkaannun tosi helposti ja muistan aina jos joku on joskus ollut ilkeä

    viivi.korpela@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rohkea tunnustus! Kiitos kommentista ja osallistumisestasi :)

      Poista
  29. Tomera; Olen erittäin reipas ja räväkkä persoona
    Itsekäs; Minulle on kehittynyt myös jonkinlainen suojamuuri ja ajattelen usein omaa hyvinvointiani. Kuuntelen muiden mielipiteitä,mutta teen aina päätökset oman mielen mukaan.
    Sosiaalinen; Tykkään puhua ihmisten kanssa. Löydän kaikkien ihmisten kanssa jotain puhuttavaa.

    Terv Jonna k
    Karoliinajonna@Gmail.com

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.