keskiviikko 7. lokakuuta 2015

Liikunnan ilo

Noin 3 viikkoa sitten kirjoittelin ensimmäistä kertaa liikunnasta tänne blogiin. Se oli myös se hetki, kun ostin ensimmäistä kertaa elämässäni salikortin ja uskalsin sanoa, että saatan jopa innostua liikunnasta. Enemmän näitä ajatuksia voit lukea tuosta kyseisestä postauksesta, täältä.

Tähän asti liikuntaintoni on kestäneet noin yhdestä kolmeen urheilukertaan, ja sen jälkeen olen taas "unohtanut" koko elämäntyylin olemassaolon. Nyt, muutaman viikon jälkeen olo ja fiilis on edelleen kohdillaan ja olen osannut nauttia liikunnasta ja sen tuomasta hyvästä olosta. Mulle näköjään toimiva tapa oli se, että psyykkasin itseni aloittamaan tarpeeksi kevyesti, ilman suurempia paineita. Mikä tahansa liikunta on parempi, kuin ei mitään. Näin ajattelen ja se saa minut aina kerta toisensa jälkeen laittamaan tossua toisen eteen.

Nämä kolmisen viikkoa olen kuluttanut kuntosalin juoksumattoa ja muutamia muita laitteita, mutta maanantaina lähdin ensimmäistä kertaa luontoon lenkille. Löysin todella kivoja reittejä meidän lähialueelta ja sellaisia paikkoja, joissa voi lenkkeilyn lisäksi tehdä muutakin toimintaa. Lenkki oli yhdistelmä kävelyä, hölkkää ja juoksua, askelkyykkyjä ja portaiden juoksua ylös alas. Lenkin jälkeen tein vielä  omalla pihalla pienen kyykkysarjan ja venyttelin kunnolla. Kyllä tuntui reisissä jo heti alakertaan portaita laskeutuessa, että on nyt pumpattu.



Alla tämän hetken suosikki treenibiisit: (linkeistä pääsee Youtubeen)

Mulle henkilökohtaisesti pelastava liikuntamuoto on ollut kävely. Aina, jos tuntuu, että en jaksa esim. juosta enää, alan kävellä ja toitotan itselleni: "parempi, kuin lopettaminen". Hetken aikaa hengityksen tasaannuttua jatkan taas hölkkää tai juoksua ja meno on taas mukavaa. Kävely ei ole huono asia, eikä ole noloa kävellä välillä. Tämän oivallettuani, on minulle auennut aivan uusi maailma ja kävely on nyt osa jokaista treeniäni.

Juoksumattotreenini menee kutakuinkin näin: muutama minuutti reipasta kävelyä, kunnes lihakset alkavat olla lämmenneet. Tämän jälkeen 1-2 minuuttia juoksua, jonka jälkeen taas reipasta kävelyä. Kävelyn, juoksun ja hölkän sekoitusta muutaman minuutin seteissä ja noin 30-40 minuutin jälkeen alkaakin olla jo kivan lämmin ja huomaa, että kilsoja on kulunut huomaamatta. Lopuksi annan sykkeen tasoittua ja kävelen rauhallisesti noin 5 minuuttia. Tämän jälkeen voi sitten siirtyä muihin vekottimiin. Laitteiden kanssa olen vielä todella untuvikko, niihin itselläni ei ole vielä kehittynyt rutiinia.

Näkymiä lenkkipolun varrelta.
Minulla on siis tavoitteena yksinkertaisesti peruskunnon parantaminen ja ylläpito, siksi olen tykännyt juoksu- ja hölkkätreeneistä. Niistä lisäksi huomaa nopeasti kehityksen ja on mahtavaa nähdä, miten kerta toisensa jälkeen jaksaa paremmin ja alkaa tuntea oman kroppansa entistä paremmin.

Toivon, että näistä ensikokemuksistani ja ajatuksieni jakamisesta olisi edes hieman apua jollekin toiselle, jolla on ollut samanlaisia ongelmia liikunnan suhteen tai joilla on ollut vaikeaa aloittaa liikkuminen. Pienestä se lähtee, ja se pienikin liikkuminen on parempi, kuin ei mitään! :)

Mikä on sinun suosikki liikuntamuoto?

23 kommenttia :

  1. Liikunta on jo pitkään ollut osa mun arkea, mutta kummasti siinä silti on paineita tehdä aina enemmän tai paremmin. Tuntuu että nykyisin jos juokset, pitäisi juosta maratoneja ja jos käyt salilla pitäisi tähdätä suurinpiirtein johonkin bikinifitness-kuntoon. Se on vaan se tän ajan trendi. Joten salilla käydessä vähän hävettää mun kevyehköt painot ja on se fiilis että teenkö jotain ihan hyödytöntä tai ns. väärin. Mun tavoite on kuitenkin vaan hyvä peruskunto ja sen ylläpito. Salilla käynti ei ole mulle mikään intohimo mutta yritän pakottautua sinne koska se tukee mun lempparilajia juoksua ja hyvän kunnon ja jo ihan terveydenkin ylläpitämiseksi tulisi tehdä myös lihaskuntoa. Juoksusta tykkään siis kaikista eniten mutta siinäkin pitäisi pakottautua tekemään enemmän monipuolisempia harjoituksia eikä aina sitä perus kivaa lenkkiä. Ymmärrän kyllä että muutoin kunto ei parane vaan junnaa paikallaan, mutta välillä otan sitten vaan rennommin ja käytän tuota sunkin suosimaa ajatusta että edes se kevyempi suoritus on parempi kuin etten mene ollenkaan. :)

    -Taija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Taija!

      Nykyajan ajatusmaailma ja trendi on tosiaan paha ja olen pistänyt parista tutusta henkilöstäkin merkille, jotka ovat aloittaneet urheilun, että heti pitää olla tavoitteet taivaissa - hyvä jos heille toimii, mutta itselleni ei :) Kiva kun kommentoit, mukavaa päivää! :)

      Poista
  2. Hienoa, että on löytynyt oma laji ja ilo liikuntaan! <3 Onko Tuukka hoitanut teidän koirien lenkityksen, kun sanoit, että lähdit vasta nyt ensimmäistä kertaa luontoon lenkille? :)

    Ystävällisesti,
    Nonna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Nonna! :) Ei ole, ollaan hoidettu aina koirat 50/50, tässä postauksessa nyt puhun puhtaasta treenilenkkeilystä, meidän koirien kanssa käydään kyllä metsässä kävelyillä yms., mutta en puhunut nyt sellaisesta, enkä ole koskaan osannut laskea sitä liikunnaksi, vaikka kyllähän siinäkin usien kuuma tulee, kun käydään läheisellä kalliolla kiipeilemässä.

      Kiva kun kommentoit! :)

      Poista
  3. Itse teen salilla lähes kaikki liikkeet vapailla painoilla, enkä niinkään laitteilla. Netistä löytyy hyviä ohjelmia ja helposti voi aloittaa vaikka askelkyykyillä ja tavallisilla kyykyillä (käsissä lisäpainot). Tangon kanssa kyykätessä on hyvä katsoa, että asento on oikein ja aloittaa mieluummin liian keveillä painoilla ja oikealla asennolla kuin liian raskailla painoilla. Lisäksi hauiksia, ojentajia ja olkapäitä on helppo treenata käsipainoilla. En tiedä, käykö miehesi salilla, mutta jos käy, niin hänhän voi esim. kotona ohjata oikeisiin asentoihin, niin sitten on helppo jatkaa menoa yksin salilla. Suosittelen kyllä lihastreenin lisäystä ohjelmaan, uskon että saisit siitä paljon irti ja siinä motivoi myös kehitys ja se, kun saa lisäillä painoja sarjoihin :).

    Terveisin: entinen sohvaperuna, joka vuosi sitten lähti liikkumisen suhteen oikeastaan nollasta ja käy nyt kolme kertaa viikossa bodypumpissa, hiitissä ja salilla ja tähän päälle satunnaisesti lenkillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Paulina!

      Mahtavaa, että olet saanut itsestäsi esiin himoliikkujan! :) Kiitos vinkeistä :)

      Poista
  4. Mä en oo koskaan harrastanut liikuntaa säännöllisesti, ja lapsenakaan mulla ei ollut mitään harrastusta. Ensimmäisen salikortin hankin noin 4-5 vuotta sitten ja koko ajan se käyminen on ollut tosi epäsäännöllistä. Nyt jälkeenpäin mietittynä säännöllisintä liikunta oli silloin kun tein osa-aikatyötä klo 12-17, enkä ollut työpäivien jälkeen väsynyt koska sain aamulla nukkua tarpeeksi. Tärkeintä mulle liikunnassa on se, että on helppo lähteä, eli siis mahdollisimman lyhyt matka kotoa. Tässä joitain asioita mitä olen omalla kohdalla huomannut ja pyrkinyt työstämään.

    Liika suunnittelu ei sovi mulle. En elä kalenteri kädessä muutenkaan, joten en tee sitä treeninkään kanssa. Aiemmin koitin suunnitella viikon etukäteen ja lopulta huomasin että treeni jäi väliin koska ajattelin että teen sen esim huomenna. Tällä hetkellä saatan välillä maata lattialla muutaman minuutin silmät kiinni ja miettiä mitä minä haluan tehdä juuri nyt ja muistuttaa itseäni, että pienikin määrä liikuntaa on hyvä.

    Oon pyrkinyt unohtamaan sen ettei mun tarvitse tehdä sitä mikä mediassa on esillä. Mun ei tarvitse tehdä cross fittiä tai mennä salille, yhtä hyvin voin mennä kahvakuulatunnille. Mun ei tarvitse juosta 10km, voin kävellä ja hölkätä 5km. Kovatehoisin ja eniten kaloreita kuluttava treeni ei tarvitse olla aina se tavoite, yhtä hyvin voin mennä joogaan tai bodybalanceen.

    Tulipa pitkä kommentti, tää aihe herättää paljon ajatuksia :) tsemppiä sulle liikkumiseen, muista kuunnelö itseäsi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, rehellinen kommentti - kiitos! :) Samoja asioita myös mulla mielessä ja tuo media on asettaa kyllä tietynlaiset paineet tässäkin asiassa. Onneksi ollaan molemmat päästy siitä ajattelusta eroon, ja tehdään juuri niin kuin itsestä hyvältä tuntuu :) Kivaa ja energistä päivää!

      Poista
  5. Ihanaa, että olet saanut liikunnan hännästä kiinni! Se treenien jälkeinen olo palkitsee taatusti ja kun tuloksiakin alkaa näkymään - palkinto on siinä. Tsemppiä eteenpäin! :)
    Itse tykkään kävellä, normilenkit siinä 12 - 15 km / kerta. Nyt kun teloin nilkan, kilometrit jää noin kymmeneen, ei vaan nilkka kestä. Joten, tein itselleni varsin yllättävä liikkeen, ostin kuntopyörän. Huomenna saapuu kotiinkuljetuksella. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtava päätös! Pyöräily on varmasti parempi nilkalle! Miten muuten teidän pikaloma Tallinnaan meni? :)

      Poista
    2. Kiitos kysymästä, meni ihan loistavasti! Mennessä laiva vatkasi pienen myrskyn takia ihan "riittävästi", mutta ei tullut paha olo. Shoppailtiin ja syötiin hyvin. Tekee hyvää äidille saada vähän vaihtelua arkeen.
      Teillä taisi olla aika rempseä reissu? :)

      Poista
    3. Kiva kuulla :) Meihin ei tuo myrsky osunut onneksi lainkaan! Ihan varmasti tekee hyvää, ja kukapa nainen ei pienestä hemmottelusta tykkäisi :) Kyllä, rempseä oli, meidän porukka on aina vähän adhd reissuissa, tiedä sitten mikä meitä vaivaa :P

      Poista
  6. Kerroit aiemmassa kommentissa ettet laske koirien kanssa lenkkeilyä puhtaaksi treeniksi? Saanko kysyä ajallisesti kuinka pitkiä lenkkejä teet koirien kanssa päivittäin itse? Voisiko niitä liittää treeniin? Itse otan koiran kanssa kävelyn treeninä, ensin tietysti annan haistella ja tehda tarpeet mutta sen jälkeen mennään ja hiki tulee kummallekkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä olenkin tätä avannut hieman ja ideaali olisi opettaa Kaapo lenkkikoiraksi :)
      http://cavablogi2.blogspot.fi/2015/10/veitsen-teralla.html

      Poista
  7. Itsekin pyrin menemään lenkille, mutta se jää AINA. Tuntuu tyhmältä kävellä yksin ja kun taas seutu aika tuntematonta, niin pelkään eksyväni :-D meillä on ens kuun lopussa muuttokin, niin päätin etten enää opettele näitä alueita, mun muisti on hyvä mutta lyhyt!
    Oon käyttäny kuitenki selätintä viime joulusta ja se jos joku tekee vatsalihaksia, avaa selän lukot ja parantaa kuntoa! Sitä ihan yllättyy, miten selkä rutisee kun hyppää siihen. Tulee tosi vapaa olo 10min treenin jälkeen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Selätintä on moni muukin kehunut, mutta itse en ole vielä ostanut, jotenkin en osaa luottaa näihin ns. tv-shop välineisiin :D Pitää varmaan tutustua, kun usealta taholta olen hyvää siitä kuullut. Onnea uuteen kotiin! :)

      Poista
    2. Mä taas törmäsin siihen BB aikana ja kattelin ku moni kehu sitä siellä :-D mut tosi kätevä vekotin! :) Se on tosi monipuolinen ja mukana tulee vielä sellanen ohjekirja, ja siinä on liikkeitä jotka tosiaan saa hien valumaan! Kiitos ^^

      Poista
    3. Totta, sehän oli BB:ssä! :D

      Poista
  8. Hyvä postaus. Olet ihanan rehellinen ja sen vuoksi tykkään lukea juuri sun kirjoituksia. Iloa lenkkipolulle. Syksyn raikas ilma on ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, tosi kiva kuulla! :) Niinhän se on! Mukavaa päivää ja kiitos kun kommentoit :)

      Poista
  9. Itsekkin löysin vihdoin liikunnan ilon mun arkeen! Hankin salijäsenyyden uudelleen pitkän tauon jälkeenja voi vitsit mikä liikunnan ilo! Ite käyn kerran tai kaks viikossa ryhmistunneilla (jooga, body pumppi) ja kerran ainaki salilla! Ja oon koukussa siihe hyvää fiilikseen mikä liikunnasta tulee! Vielä kun sais lenkkeilyt osaksi arkea. Kaupungin keskustassa on tosi vähän mitään kivoja reittejä ja rakastan kävellä esimerkiksi metsässä. No kohta muutto keskustasta pois, sit pääsee mehtää rämpimää! :) mut ihanasti kirjotettu ja itelle tuli tosi hyvä fiilis tekstistä! Aina ei kannata alottaa korkeilla tähtäimillä, vaan tehä sitä mikä hyvältä tuntuu ja mennä fiiliksen mukaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Reetta, mukavaa että sinäkin olet löytänyt itselle sopivan tavan nauttia liikunnasta! :) Onnea muuttoon ja uuteen kotiin!

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.