perjantai 28. elokuuta 2015

Suomalainen vahva vatsa

..not. Tässä postauksessa en aio analysoida vatsani päällyspuolta, sitä nyt ei ainakaan tuo otsikko kuvaisi millään asteikolla. Tässä postauksessa aion analysoida vatsantoiminnan ihmeellistä maailmaa. Tai lähinnä ruokia, en halua aiheuttaa kenellekään traumoja puhuessani erilaisista vatsantoiminnon kiemuroista.

Mulla on ollut koko aikuisikäni todella herkkä vatsa, ja se näkyy mm. siinä, että kärsin myös stressin aikana vatsakivuista. Jotkut reagoi päällään, jotkut vatsallaan. Lisäksi, että se on ollut aina herkkä, tutustuin viime keväänä uuteen ilmiöön: poltteluun. Iltaisin kun menin sänkyyn, ylävatsassa poltteli ja usein kun söin, sain kärsiä todella kipeästä vatsasta.

Ei auttanut, lampsin lääkärille ja kyllähän sieltä se tuomio tuli, mitä olin arvellutkin. Refluksiperäinen vatsakipu. Sain pitkän listan ruoka-aineista, joita välttämällä vatsan voisi saada paremmaksi ja aloin käymään listaa läpi. Alla oleva kuva ei liity listan kiellettyihin ruoka-aineisiin ;)



Tämä on oikeastaan sellainen asia, että omalle vatsalle sopivat tuotteet löytää vain kokeilemalla. Yksi ruoka-aine kerrallaan jätin ruokavaliostani pois ja tunnustelin sen vaikutusta olotilaani. Löysin tämän testauksen avulla kaksi pahinta ainetta ja ne olivat raaka sipuli / punasipuli sekä Coca Cola Zero. Ja siitäkös Zero-"addikti" tykkäsi kyttyrää.

Pahimillaan saatoin juoda päivän aikana Zeroa 1,5 litraa, sillä töissä join lähes aina lounaalla 0,5l ja sitten kotona vielä vähintään toisen sellaisen. Tämän lisäksi join  paljon vettä, noin 2 litraa päivässä, joka arkipäivä. Koska en millään pystyisi elämään täysin ilman tätä kamalaa juomaa, päätin vähentää ja onnistuinkin. Lopetin Zeron juomisen kokonaan töissä ja kotonakin koitin juoda vain vähän. Olen saanut Zeron kulutuksen noin puoleen entisestä ja se tuntuu vatsassa hyvältä. Hiilihapot ja makeutusaineet ovat juuri näitä pahoja aineita, jotka vaikuttavat refluksivatsaan.

Syön paljon salaatteja ja tykkään laittaa salaattiin kuin salaattiin punasipulia. Enpäs laita enää. Lopetin punasipulin käytön täysin keväällä ja enää salaatinsyönnin jälkeen ei tule ilmapallovatsaa ja kovaa ylämahan kipua. Paprika saattaa tehdä joillekin pahaa, mutta itse en huomaa paprikan syönnistä tulevan sen kummempia vaikutuksia. Joka on pelastus, sillä en syö tomaattia lievän allergian takia lähes ollenkaan ja jos paprikakin kiellettäisiin, en tiedä mitä laittaisin enää salaattiin - tykkään eniten siis syödä aivan perussalaatteja, joissa on kurkkua, paprikaa, jääsalaattia, jotain lihaa tai kalaa ja esim. fetaa. Joskus laitan salaatteihin myös siemeniä, kesäkurpitsaa tai vaikka pastaa jotta siitä tulisi ruokaisampi, mutta muuten peruslinjalla mennään.

Jo näiden kahden aineen vähentäminen / lopettaminen on tuonut helpotusta moniin lounashetkiin ja onneksi kivut ovat vähentyneet. Olin todella yllättynyt siitä, miten paljon tuo punasipulin jättäminen voi helpottaa oloa. En kaipaa sitä enää ja nyt on paljon parempi olla! :)

Kyllä se taitaa olla kuulkaa niin, että moni meistä suomalaisista kärsii erilaisista ongelmista liittyen vatsaan. Oletko sinä yksi meistä vai oletko säilynyt ongelmitta tällä saralla? Ja sitten vielä, jos sinulla on joku hyvä salaattiresepti mielessä, olisitko ihana ja jakaisit sen? Täällä kaivataan uusia salaatti-ideoita! :)

PS. blogikirppiksellä on nyt kakkosrundi menossa, kurkkaa kohteet täältä: cavakirppis.blogspot.fi

15 kommenttia :

  1. Täällä toinen ongelmavatsainen, ei ole mitään ärsyttävämpää kuin se että kuvittelet syöväsi terveellisesti ja yhtäkkiä vatsa ilmoittaakin että vikaan ollaan menty. Itse huomasin ettei vatsani kestä tuoretta pinaattia, rakastin sen raikkautta salaatissa mutta pakko oli jättää pois koska melkein välittömästi tuli turvotusta ja eräänlaista paineentuntua vatsassa. Ehkäpä sinulle se saattaisi sopia ja toisi jotain uutta salaattiin ?

    Itse teen salaatin yleensä myös ihan perusjutuista, saatan lisätä myös pastaa, paistettua halloumia, ananasta, pähkinöitä tai vaikka vesimelonia. Olen kesän aikana ihastunut myös Felixin jogurtti ruohosipuli salaattikastikkeeseen ;)

    Mukavaa perjantaita ! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, ehkä uskallan kokeilla pinaattia! Sain siitä kerran yhdessä raflassa kammon, kun puolet annoksesta oli pelkkää huonostitehtyä pinaattia :D Kiitos vinkeistä! Ja sinne myös <3

      Poista
  2. Mä olen kärsinyt koko elämäni vatsavaivoista ja noin 10kk sitten kävin tähystyksessä, josta kävi ilmi että suoleni on ärtynyt. Lääkäri pyysi välttämään lisäaineita, sipulia, kaalta, vehnää ja hapollisia juomia- on toiminut!! :D sipulin ja hapollisten juomien jättäminen kokonaan pois- todellakin toimii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, mahtavaa että selvisi! :) Tuo ärtynyt suoli on käsittääkseni todella yleinen suomalaisilla :(

      Poista
  3. Itse en mielestäni kärsi ärtyneestä suolesta tai muutenkaan reistailevasta mahasta. Joskus saatan huomata saavani turvotusta leivästä ja silloin koitan syödä kevyesti jugurttia myslillä tai ilman. Lisäksi joskus tuntuu enemmän painetta vatsassa, mutta niin kauan kun syöty ruoka tulee tavalla tai toisella ulos niin olen tyytyväinen :)

    Muuten minulla ei juurikaan ole mitään ruokarajoitteita, koska allergiat rajaavat pois mm. porkkanan, kalan yms terveysruuat ja nirsona ei ole varaa alkaa valita :D Lisäksi vatsani toimii aivan normaalisti. Olen koko lyhyen elämäni ajan kärsinyt vain kerran ummetuksesta ja muuten mielestäni ilmavaivat sekä ripuli kuuluvat vatsan normaaliin toimintaan. Vaikkei ne nyt siis minulla ole päivittäisiä, mutta siinä missä iho, vartalo yms muuttuu elämän aikana niin kyllä vatsankin kuuluu toimia välillä eri tavoin. Onko tämä sitä nykyistä ajattelutapaa, että ei tarvisi isommalla hädällä enää käydä ja kaasut ovat todella hävettäviä?

    Tietysti monelle varsinkin raaka sipuli on ultimate inhokki niin saa sitä olla syömättä ja hiilihapollisten juomien välttelykin on vain terveellistä, mutta välillä tuntuu että ihan normaaleistakin elimistön toiminnoista tehdään mörköjä. Mutta as it is said, jokainen syö tavallaan ja ketään ei syyllistetä omasta tavastaan :) Onneksi maailmaan mahtuu makuja ja ruokia niin jokainen voi valita itselleen sopivan ruokavalion.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Linda! Kiva kun kommentoit :) Mielestäni nämä asiat eivät ole lainkaan noloja vaan täysin normaaleja ja arkipäiväisiä juttuja, joista jokaisella on se oma kokemus :) Mielestäni kuitenkaan kova polttelu ja kipu ylävatsassa ei ole normaaleja asioita ja siksi haluan välttää sipulia, josta se useimmiten johtuu. Mielelläänhän sitä elää ilman kipuja jos se on mahdollista!

      Sinäpä sen sanoit, kaikille löytyy omat sopivat tuotteet! :)

      Poista
  4. Kiva kun tuot esille tällaisen nolona pidetyn teeman kun vatsaongelmaisuus. Itse olen rämpinyt vaivan kanssa teini-iästä lähtien, mutta kuten kirjoititkin, kokeilemalla jokainen löytänee itselleen sopivan ruokavalion :)

    Itsellenikin tuo sipuli on vähän nounou, välillä myös kypsennettynä, mutta olen onnistunut korvaamaan sen sipulijauheella esim lihapullissa. Tässä siis kokeilun arvoinen vinkki näiden ongelmien kanssa pähkäileville.

    Mukavaa viikonloppua, Kristiina! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! :) Kiitos kun kommentoit. Sipulijauhetta täälläkin käytetään, se on hyvä lisä! :) Kivaa viikonloppua!

      Poista
  5. Tykkään itsekin tosi paljon erilaisista ruokaisista salaateista ja koitan keksiä välillä vähän jotan muutakin laitettavaa kuin kurkkua ja tomaattia. Tässä onkin yksi lempparini, avokado on niin hyvää salaateissa! Tofun tilalle laitan joskus vuohenjuustoa tai halloumia ja lisäksi viinirypäleitä. Balsamicosiirappi sopii hyvin kastikkeeksi :)

    http://kaakaokermavaahdolla.blogspot.fi/2014/06/avokado-melonisalaatti-ja-grillattua.html

    VastaaPoista
  6. Teitkö vanhaan blogiin aikoinaan postauksen Khao Lakista, vai kävitkö sielä blogitauon aikana? Minua kiinnostaisi postaus aiheeseen liittyen eli Thaimaasta/khao lakista :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tein vanhaan! Voisin käydä sen kopsaamassa sieltä :)

      Poista
  7. Täällä kanssa painittiin erinäisten vatsaongelmien kassa vuosi - viime kesänä jouduin niiden takia jäädä viikoksi sairaslomalle. Oireita ilmeni säännöllisin väliajoin ja ne kestivät 1-2vk. Niihin kuului mm. löysää vatsaa, ruokahaluttomuutta jne. Maaliskuussa kävin sitten paksusuolen tähystyksessä ja ilmeisesti suolistossa oli ollut ärtyneisyyttä/lievää tulehdusta. Lääkäristä kehoitettiin tarkkailemaan ruokavaliota, että mitkä ruuat aiheuttaa oireita. Jätettyäni kahvin kokonaan ruokavaliosta pois, myös oireet hävisivät ja nyt niitä ei tähystyksen jälkeen ole ollut lainkaan. :)

    Salaatteihin tykkään laittaa tuoretta parsakaalia, rucola-pinaattisekoitusta, cantaloupe-melonia, viinirypäleitä, nektariinia.,. Myös kanasalaatti, johon sekoitetaan riisiä, toimii mielestäni hyvin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa että oireet katosivat! :) kiitos vinkeistä :)

      Poista
  8. Mulle ainakin hyvin läheinen aihe. Kärsin nuorena pahoista ylävatsakivuista jotka onneksi loppuivat jossain vaiheessa. Aikuisena olen kärsinyt myös jos jonkinlaista vatsavaivaa. Nyt olen saanut vatsavaivat lähes kokonaan kuriin niinkin yksinkertaisella asialla kuin ihan normaalilla ruokavaliolla. Tyhmää tässä on se että olen kärsinyt ihan turhaan, koska tämä olisi pitänyt olla lähes itsestäänselvä asia parannuskeinoja miettiessä ja nyt tuntuukin hassulta miten en sitä aikaisemmin ole tajunnut. Mutta jotkut asiat vaan näkee selkeämmin vasta jälkikäteen.

    Nuoruuden vatsakivut on selvästi yhdistettävissä mm. siihen cokikseen. Nykyään juon sitä vain ja ainoastaan jos käyn ulkona syömässä eli harvakseltaan ja silloin se ei aiheuta mitään vaivoja. Muut vatsavaivat on parantuneet yksinkertaisesti sillä että olen jättänyt kaikki valmisruuat pois ja syön ihan ns. normaalia perusruokaa: itsetehtyjä salaatteja, keittoja, kanaa/lihaa ja kasviksia, silloin tällöin pastaa yms. ja olen jättänyt kaikki liikaa sokeria sisältävät tuotteet kuten mehut, sokerijugurtit yms pois ja vähentänyt karkin ja muiden 'herkkujen' syöntiä. Niiin yksinkertainen ratkaisu eikä ole itselleni ainakaan tuntunut mitenkään rankalta tai että olisin luopunut mistään kun muutos on tullut lähes itsestään pikkuhiljaa (ei siis niinkään tietoisesti että nyt muutun, vaan pieniä arkipäivän valintoja pikkuhiljaa muuttamalla) ja nykyään esim. sokerijugurtit maistuu suorastaan pahalta. :)

    Voin lämpimästi siis suositella kaikkia vatsavaivaisia tekemään pikkuhiljaa muutosta ruokavalioon. Uskon että tuo hidas muutos on nimenomaan se toimivin, sillä yhtäkkinen muutos ei välttämättä tuo toivottua apua vaan saa vain vatsan ihmettelemään että mitäs tää nyt on, jolloin sit helposti luovuttaa että no kun ei tämäkään auttanut vaikka oikeasti sama muutos hitaasti toteutettuna olisi voinutkin tuoda avun... No, nämä on vain mun omia kokemuksia ja pohdintoja, faktatietoja kun mulla ei ole muuta kuin että herkut ei ole tarkoitettu jokapäiväiseen arkeen :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.