lauantai 22. elokuuta 2015

Palkintopäivä

Kyllä mä nyt eilen tein sen, mitä olen tehnyt lähiaikoina todella harvoin. Palkitsin itseni shoppailulla. Ja ruoalla. Ja hyvällä seuralla. Tarkoitus oli mennä ystäväni kanssa kahville, mutta kyllähän se homma taas lähti hanskasta kun tytöt pääsi kauppakeskukseen. Mikä meitä naisia riivaa? Onneksi, ONNEKSI osasin pysyä siinä suhteessa maltillisena, että A: ostin vain tarpeellista ja oikeasti käyttövaatetta ja B: en vetänyt ruokaövereitä ja C: tulin kiltisti kotiin ja menin ajoissa nukkumaan. Eli summa summarun, kertakaikkisen onnistunut perjantaipäivä.

No mitä mulla sitten tarttui mukaan? Se ihana, edellisessä postauksessa näkynyt Bik Bokin neule. Jeggingsit Mangosta, leggarit ja toppeja Ginasta, aurinkoöljy Kicksistä ja hyvänä vaimona ostin tuliaiseksi Tuukalle sukkia H&Mlta.



Nuo Mangon jeggarit on kyllä ihan loistavat - ihana pesu, kiva vyötärönkorkeus, sopivan napakat, takataskut löytyy kinkkupepulle ja hintakin oli oikein kiva, vain 26 euroa! :) Housuista mulla olikin pulaa, ja varsinkin farkunvärisistä, eli sillä verukkeella annan tuhlauksen anteeksi. Voisin yrittää olla reipas ja napata seuraavasta asusta kuvan, jossa mulla on nämä farkut niin näkyy ehkä vähän paremmin.

Eilen kauppoja kierrellessäni pistin taas merkille asiakaspalvelun laadun.. Ehkä joskus olen liiankin nipo, mutta kyllä mua ottaa pannuun jos ei edes tervehditä kun mennään myymälään sisälle. Sain eilen kaikkialla muulla hyvää ja hymyilevää palvelua ja myyjät oli tosi ihania, mutta yhdessä liikkeessä jäin oikein hetkeksi testaamaan, huomioidaanko minua lainkaan. Kävelin isohkoon myymälään sisälle, olin ainoa asiakas ja siellä pyöri kolme myyjää miettien viikonlopun esillepanoja. Juttelivat keskenään ja asiakkaana aistin, että työilmapiiri ei ollut ehkä se ideaali, vaan puheesta huomasi kevyen kettuilun ja kylmän asenteen.

Paikalla oli selvästi yksi uudehko myyjä, yksi hetken siellä ollut ja ilmeisesti esimies tai muuten vaan pitkään myymälässä työskennellyt. Heidän keskinen kommunikointi nosti multa karvat pystyyn, enkä olisi halunnut olla töissä ko. liikkeessä. Heillä oli ilmeisesti niin kiire katsella seiniä ja kettuilla toisilleen, että en saanut katsetta, saatika tervehdystä osakseni. Teki mieli tokaista klassiset ja kysäistä, onko heille kaupanteko lainkaan tärkeää, kun heidän ajatukset oli mahdollisen sen hetken kaupan teon sijaan viikonlopun asiakkaissa ja esillepanossa. Harmi sinänsä, sillä ostan usein ko. yritykseltä tuotteita ja nyt jätin kaiken kauppaan, koska ilmapiiri työnsi luotaan pois. On aina harmillista nähdä, jos asiakkaillekin huokuu huono fiilis työntekijöiden keskuudessa ja siinä samalla kärsii kauppakin. Ja yksi mitä en sulata, on toisen työntekijän toimesta oman työkaverin tai alaisen haukkuminen asiakkaan kuullen.

Tuon yksittäisen mieleenpainuvan, huonon kokemuksen lisäksi mieleen jäi monta hymyilevää ja ammattimaista myyjää - vaikka en kaipaa asiakkaana useinkaan apua, on ihana saada iloista palvelua vaikka sitten siinä kassalla. Se tekee myös asiakkaan iloiseksi, kun myyjä tai asiakaspalvelija on hyvällä tuulella :)

Meillä on tänään eläimellinen päivä, kohta lähden kuvaamaan ystäväni uutta trimmaamoa ja Pilvi pääsee mukaan kurkkimaan uusia tiloja. Sen jälkeen pitäisi ajella hevoskauppaan, sillä ruoka mitä Kaapo syö, löytyy vain Horzesta :'D Illemmalla ajateltiin ehkä mennä katsomaan uusin Mission Impossible! Kyllähän tuo Tomppa on niin eläin, että mahtuu tuohon kappaleen ensimmäiseen lauseeseen sopivasti ;)

Pistääkö teillä tällaiset asiakaspalveluasiat silmään koskaan? Oikein kivaa lauantaita ja viikonlopun jatkoa teille!

PS. Blogikirppiksen kohteet sulkeutuvat huomenna, sunnuntaina klo 21:00 (tai 5min viimeisen huudon jälkeen) Blogikirppikselle pääset tästä.

20 kommenttia :

  1. Juuri eilen olin Porin Puuvillan New Yorkerissa. Myyjiä oli ainakin 3-4 eikä kukaan edes katsonut meihin päin. Seuralaiseni kertoi että oli joku aika sitten käynyt kyseisessä paikassa ja kysynyt tuotteen hintaa kun hintalappo oli tippunut. Vastauksena myyjä kertoi että hinnan selvittämisessä kestää sen verran kauan aikaa että onhan hän varmasti ostamassa sen... Arvostan kyllä niin paljon hyvää asiakaspalvelua, harvoin kun ikävä kyllä osuu kohdalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa jännä, että hinnan selvittämisessä kestäisi niin kauan.. Myönnetään, olipa kyllä harvinaisen laiskanoloinen myyjä :( Tosi harmi! :)

      Poista
  2. Olen tehnyt itse niin paljon asiakaspalvelutöitä, että kyllä pistän merkille heti, jos palvelu ei miellytä. Nykyään tuntuu, että H&M:n ja GinaTricotin myymälöissä palvelu on nuivaa eikä niissä pahemmin asiakkaita tervehditä. Monesti saa myyjiltä jopa tympeitä katseita. Toki myyjät ovat usein kassalla ihan ystävällisiä, mutta siinä vaiheessa se tuntuu väkisin väännetyltä. Minusta on ihanaa, kun useimmiten Vilan, Vero Modan, Onlyn, BikBokin ja Cubuksen myymälöissä myyjät tervehtivät ja monissa paikoissa tulevat jopa kysymään tarvitseeko palvelua :) Liiallinen ystävällisyys ja palvelun tyrkyttäminenkin ovat huonoja asioita, mutta iloinen tervehdys myymälään saapuessa ja mahdollisesti jossakin kohtaa palvelun tarjoaminen ovat kiva asia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa,

      Bestsellerin (Vila, Vero Moda, Jack & Jones jne) -myymälöissä on selvä palvelukonsepti ja selvästi myös lisämyyntiä tavoitteleva konsepti. Mielestäni se on kaupanteolle ja asiakkaalle hyvää palvelua, sillä aina voi kuitenkin kieltäytyä :) Samoilla linjoilla sinun kanssa!

      Poista
  3. Itse asiakaspalvelijana kiinnitän HYVIN paljon huomiota asiakaspalveluun ja siitä hyvin herkästi huomautankin. Vaihtakoon alaa jos ei homma miellytä, mikään ei ole ärsyttävämpää kuin totaalisen teennäinen ystävällisyys, lähes vittumaiselta kuulostava, tai sitten muuten vaan laiskuus ja tympeys. Asiakaspalveluala ei ole kaikille, kannattaa valita toinen jos ei ole iloinen ja sosiaalinen, ei kukaan jaksa katsoa naama norsun v olevaa työntekijää.

    Myös mainitsemasi työntekijöiden keskeinen kemia on tärkeää ja kiinnitän siihen huomiota. Kyllä myyjien olemus, asiakkaiden kohtelua ja työtovereiden kohtelu vaikuttaa ostotapahtumaan.

    -cafhai :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! :) Samoja asioita siis pyöritellään mielessä :) Toki kaikille se työ ei ole ominainen, mutta tärkeää onkin osata hakeutua oikealle alalle. Moni saattaa luulla että myyjän työ on se helppo ja että "sinne pääsee kuka vaan", mutta tosiasia on se, että myyjän ja asiakaspalvelijan duuni on ainakin mulle opettanut asiakkaiden kunnioittamista ja sen, että se vasta on oikeaa ja kovaa työtä! :) Kiva kun kommentoit!

      Poista
  4. Kiva, että oot alkanut bloggaamaan taas! Hetken uutta blogiasi seuranneena teksteistä/kommentteihin vastaamisestasi huokuu musta jotenkin 'aikuistuminen' ja lukijana jää hyvä fiilis siitä ilmapiiristä, mikä blogissasi vallitsee. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heissan! Olipas todella mieltä lämmittävä kommentti. Itse ei ehkä näe sitä samalla tavalla, kuin te lukijat - joten kiitän tästä huomiosta ja kiva että se on positiivinen! :) Mukavaa viikonlopun jatkoa ja kiva kun kommentoit!

      Poista
  5. Vähän jo aavistan mistä liikkeestä oli kyse tossa sun tapauksessa.. Kun itse opiskelee asiakaspalvelua ja myyntiä, tulee helposti kiinnitettyä ehkä alitajuisestikin huomiota myyjien käyttäytymiseen ja palvelutaitoon. Joissain liikkeissä se on todella ystävällistä ja aitoa palveluhalua, mutta joissain taas valitettavasti ei ole, niin kuin tuo sun esimerkki osoitti. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Jatta! :) Nimenomaan, se aitous näkyy mielelläni heti myyjästä :) Mukavaa päivää!

      Poista
  6. Mä olen kanssa pistänyt merkille huonon palvelun monessa paikassa. Tosi ikävää, että myyjiä on jouduttu vähentämään varmasti, koska se näkyy palvelun laadussa.
    Tällä viikolla oon kiertänyt paljon kaupoilla keskustassa, ja useassa paikassa mulla ei ollut yhtään kontaktia henkilökuntaan koko vierailun aikana. Jotenkin ärsyttää, että monissa isommissa kaupoissa palvelu puuttuu kokonaan, siellä on vaan myyjä kassan takana kyllästyneenä. Suosin itse sellaisia kauppoja, joista saan palvelua. Vaihdan nykyään surutta naapurikauppaan, jos henkilökunta ei mua noteeraa mitenkään, vaikka tarvitsisin apua. Oon ehkä vähän naurettava tässä asiassa..

    Meillä on poikaystävän kanssa myös tapana bongailla ja vertailla näitä "gonahtaneita myyjiä", joille sitten keksitään surkeat elämäntarinat vaikkapa.

    Teen itse myös välillä töitä konsulenttina, ja siinä on kyllä huomannut, että se on ehkä 1% joka ei halua apua ja palvelua. Lähes kaikilla on kuitenkin jotain mielessä, vaikka tulisivatkin vain katselemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, kiitos kommentista! :) Hahah pisti vähän naurattamaan tuo tarinan keksiminen, eikä koskaan saisi nauraa ihmisen kustannuksella, mutta kuvittelin sen päässäni niin elävästi :D Usein asenne on myyjästä kiinni, mutta harmillisen usein myyjän aktiivisuuteen vaikuttaa myös johto. Johdolla on mielestäni suuri vaikutus tässä ja olen ollut itse niin onnekkaassa asemassa, että lähes aina minulla on ollut kannustava pomo, jolta ottaa mallia :) Kivaa päivää!

      Poista
  7. Itse noteeraan myös hyvin helposti millaista asiakaspalvelua liikkeissä on - ja kyllä ne vaikuttavat ihan älyttömästi. Jos myyjä ei tervehdi asiakkaita tai myyjien välillä olisi inhottavaa sanan vaihtoa, niin en kyllä kovin kauaa kaupassa viihtyisi. Yli-innokkaat myyjätkin ovat omasta mielestäni hyvin kammottavia. Okei, he haluavat olla avuliaita ja positiivia, mutta liika yritys ja tuputtaminen ei miellytä.
    Itse kävin tällä viikolla juuri shoppailemassa ja huomasin, että kaikissa liikkeissä minä olin se, joka ensin tervehti, sitten vasta myyjä. Yhdessä liikkeessä katsoin ensimmäistä myyjää suoraan silmiin ja tervehdin, kun olin häntä ohittamassa, eikä hän sanonut mitään :D. Mulkaisi vain ja jatkoi vaatteiden laittamista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se liika tyrkyttäminenkin on inhottavaa, mielestäni ammattimainen myyjä osaa muotoilla ulosnatinsa siten, että myynti ei vaikuta pakkomyynniltä :) Haha aikamoinen tuo vika ensimerkki! :D Kivaa päivää Laura!

      Poista
  8. Mun on nyt tähän pakko sanoa, että ainakin Juimbon BikBokissa on huono asiakaspalvelu. >:(

    Kävin kesällä siellä, aikeenani ostaa yksi instagramissa näkemäni mekko. Tämä mekko oli katonrajassa, ylimmissä rekeissä mitä kaupasta löytyi ja luonnollisesti tarvitsin sen noutamiseen myyjän apua. Ystävällisesti kysyin neuvoa lähimmältä myyjältä joka oli todella ystävällinen ja iloinen siinä vaiheessa. No sitten kun päästiin mekon kohdille ja näytin mitä tarkoitin, niin tää myyjä jo kaiveli sieltä hyllyn takaa henkaritikkua (jolla nostetaan vaatteet korkealta alas) ja kysyi nätisti mitä kokoa etsin, niin sanoin sitten että varmaankin se ois m-koko, johon tää myyjä NAUROI ja sanoi että anteeks mut ei meillä oo sellasii kokoi tääl myymäläs, käyn kattoo varastosta jos löytyy. En ole lihava missään määrin, mulla nyt vaan sattuu olemaan rinnat jotka vie paidoissa ja mekoissa jonkun verran tilaa. :D No, sinne jäi se mekko, sanoin vaan että ei tarvitse vaivautua, kiitos. Siis ihan älyttömän törkeää käytöstä myyjältä! :(

    - Siniikr

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! No tuohan on ihan naurettavaa, ei M koko ole missään nimessä suuri JA sitä paitsi vaikka asiakas pyytäisi XXXXXXL kokoa, ei silloinkaan tule reagoida millään tavalla, kuin vain hakea tuote jos sitä löytyy. Noh, tämä henkilö oli väärällä alalla, toivottvasti oikea paikka löytyy jossa hän pääsee nauttimaan työstään :)

      Poista
  9. Heippa! Luin jo edllistä blogiasi ja harmittelin kun sen suljit aikoinaan. Nyt riemuissani taas tätä uutta lueskelen kun lastenhoidolta kerkiän :) niinkun joku jo mainitsikin niin itsekin olen ajatellut että täältä huokuu jotenkin tietynlainen aikuismaisuus :) mukava lueskelka taas sun juttuja!

    Mitä tuohon asiakaspalveluun tulee niin oltiin muutama viikko sitten syömässä Kouvolan Rossossa miehen kanssa. Siellä oli kamalasti ihmisiä ja tietty keittiössä jonoa. Tarjoilijoiden keskuudesta huokui tietty kireys. Meille palvelu oli ihan jees,mutta kun odoteltiin ruokiamme niin eräs tarjoilija alkoi tylyttää nuorta kokkia asiakkaiden kuullen. Istuimme siis aivan keittiön vieressä,sellasen tiskin läheisyydessä mistä tarjoilijat hakevat ruuat asiakkaille. Kokki kuulemma oli tehnyt väärät annokset asiakkaille. Tämän jälkeen ko. tarjoilija tokasi touselle tarjoilijalle että tuo kokki saa kyllä henkilökohtaisesti mennä pyytämään anteeksi asiakkailta uusien annoksien kanssa. Tää toinen tarjoilija sitten kailottaa siinä tiskillä tälle kokille tätä asiaa niin että taas me saadaan kuulla,aiheuttaen tietysti tälle kokille silminnähden mielipahaa ja hirveen hässäkän. Kokki saa ruuat valmiiksi ja menee ulkoterassin puolelle viemään ruuat. Eikä mitään,hetken päästä taas tää tylyttäminen jatkuu näiden tarjoilijoiden puolesta. Tässä vaiheessa mä oon jo ihan hiilenä kun näen että tuo nuori kokki jo itkee keittiön puolella. Kun tää koko veemäisen tylyttämisen alittanut tarjoilija saapuu meidän luo annoksien kanssa,mun on pakko antaa tästä kaikesta kipakkaa palautetta. Tää tyyppi menee ihan häkellyksiin ja pahottelee asiaa. Seuraavaks tuleekin eri tarjoilija joka sitten ylimielisen anteekspyytävään sävyyn kanssa pahottelee tätä että me ollaan jouduttu kuuntelemaan ja näkemään tuollaista käytöstä. Ai herranjestas että mua otti aivoon ton reissun jälkeen. Selkeetä nuoremman työntekijän pompottamista ja veetuilua. Mä oon niin tollasta vastaan,koska itse olen joutunut kokemaan samanlaista joskus työssäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui kamala, ja sitten vielä ottivat palautteen noin kehnosti vastaan! Tosi harmillista :( Kenenkään ei tulisi joutua kokemaan tuollaista omalla työpaikalla! Kiva kun kommentoit ja jätit hyvää palautetta :) Kiitos ja hyvää viikonloppua!

      Poista
  10. Ja tuohon Rosson reissuun lisätäkseni,tää toinen tarjoilija hyvitti tätä meidän tilannetta ilmaisilla kahveilla. Just joo,eipä oltais tarvittu mitään. Jäi jotenkin tosi paska maku kyseisestä paikasta,jäi mieleen että harrastetaankohan siellä useamminkin tuollaista nälvintää ja ylimielisyyttä toisia tuöntekijöitä kohtaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuli mieleen, että kannattaisitko tuosta laittaa ihan palautetta päällikölle? :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.