lauantai 29. elokuuta 2015

Inhottava, ahdistava syksy

Olin eilen onnellisena koirien kanssa lenkillä, kunnes huomasin joutuvani kiertämään jonkun suuren alueen tien toiselta puolelta. Se joku suuri alue oli kasa keltaisia lehtiä yllä olevasta puusta. Siinä samassa muhun iski joku ihan tajuton ahdistus. Syksy? Nyt jo? Eihän kesä alkanut kuin vasta 3 viikkoa sitten?! Rintaa puristi ja mietin, että parin päivän päästä on jo syyskuu.

En tiedä miksi, mutta tänä vuonna kesän lyhyys ja syksyn nopeasti tulo ahdistaa paljon. Olin suunnitellut, että vietämme monet illanistujaiset terassillamme nauttien ilta-auringosta, joka meidän pihalle ihanasti paistaa. Olin kuvitellut monet uintireissut läheiselle lammelle tai rannalle, mutta niiden lukumäärä on tällä hetkellä pyöreä nolla. Miten niin kesä on ohi, miten niin? Ja kenelle voin reklamoida tästä?

Tunnistan kyllä myös samalla, että ahdistusta syksyyn tuo myös tämä epävarma työtilanteeni ja sitä mietin kyllä päivittäin ja pohdin, mistä satun itseni löytämään seuraavaksi. Yleensä syksy on itsessään masentavaa aikaa, mutta tänä vuonna se on minulle kyllä extra-masentava tietyiltä osin. Tai ehkä masentava on liian vahva sana, ja pitäisi käyttää sanaa epämukava.

Tällaiselle ihmiselle, joka inhoaa elää epätietoisuudessa, odottaminen on todella epämiellyttävää puuhaa. Olen "kaikki heti mulle nyt" -tyyppiä ja pyrin aina toimimaan siten, että saan kaiken tehtyä ja aikaiseksi ajoissa. Kun asiat eivät enää ole omissa käsissäni täysin, iskee muhun epävarmuus ja ahdistus. Miten sitä oppisi elämään rennosti, tilanteessa kuin tilanteessa? Tai ehkä silloin ne hyvät asiat ei tuntuisi niin hyviltä, jos taustalla ei ole pientä turhautuneisuutta?

Toki tässä syksyssä on paljon hyvääkin: ensi viikolla lähdetään tyttöjen kanssa valloittamaan Rodosta ja siellä saa 100% varmuudella nauttia vielä kesästä, auringosta ja kuumuudesta. Siitä onkin mahtava lähteä reissuun, kun olen vanhan ja uuden elämänvaiheen välissä. Matkan jälkeen keskitän kaiken energiani työn etsimiseen ja päätökseen siihen, mitä jatkolta haluaisin.

Tarkistin vielä 10 päivän sääennusteen, ja tänne pk-seudulle on luvattu seuraavaksi kymmeneksi päiväksi lähes jokaiselle päivälle pilviä tai sadepisaroita ja loppuviikolle huikeaa 14 asteen lämpötilaa. Kysyn vaan, miksi? Miksi tänä vuonna meille ei suotu kesää kuin parin viikon verran ja syksykin alkaa niin nopeasti, vaikka toivoin että aurinko lämmittäisi meitä pitkälle syyskuulle...

Minä en ole syksy- enkä varsinkaan talvi-ihminen ja siksi erityisesti kesän lyhyys ottaa aivoon ja pahasti. Juuri nyt tekisi mieli pakata kimpsut ja kampsut, napata koirat syliin ja suunnata koko perheen kanssa lentokentälle vain menolippu kädessä. Haluan kokea vuoden ympäri kestävän kesän, tai mielellään edes lähes sellaisen.

Luulisi, että lauantaina olisi jotain positiivistakin sanottavaa, mutta kyllähän te tiedätte, että vaikka tämä postaus oli suurelta osin harmituksen purkamista, löytyy niitä ilon aiheitakin - ja paljon. Hehkutukset jätän kuitenkin toiseen kertaan.

Onko muita, joita syksyn alku ahdistaa syystä tai toisesta? Kuka tulee messiin tekemään jättireklamaatiota kesän lyhyydestä sään jumalalle? Ja nyt kaikesta tästä avautumisesta huolimatta toivotan teille kaikille mukavaa lauantaipäivää! :)

PS. blogikirppiksellä kohteet auki ma iltaan asti! Kurkkaa kohteet täältä.

18 kommenttia :

  1. Tulikohan äskeinen kommentti? Kirjoitan uudestaan, jos tuli, julkaise vain se ensimmäinen! Tosiaan olin aina ihan samanlainen, rakastin kesää, helteitä, aurinkoa, kaikkea sitä ja kaikki muut vuodenajat masensivat ja ahdistivat. Kuitenkin nyt jo muutaman vuoden olen elellyt tyytyväisesti myös syksyn ja talven läpi,nauttinut syysmuodista, teekupposista, kynttilöistä ja pimeydestä. Mikähän tätä entistä auringonpalvojaa vaivaa, kaikki tunsivat minut siitä että rakastin superhelteitä ja asuin suorastaan rannalla, nykyään on ihan sama onko edes shortsikelejä ja auringossa en ole jaksanut makoilla. Toisaalta eipä ole ollut kelejäkään. En tiedä, olen vain oppinut nauttimaan ja elelemään onnellisena vuodenajasta riippumatta.:)

    - cafhai

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei näkynyt, taisi hypätä bittiavaruuteen! :) Tuo on tosi kiva, että vuodenajat ei masenna! Jään odottelemaan, milloin mulla tulee tuo valaistuminen. :)

      Poista
  2. Ymmärrän täysin tilanteesi takia masentuneisuuden tunteen. Olen itsekin ollut viimeisen vuoden aikana kahteen kertaan työttömänä. Ensin olin kolme kuukautta joutuessani jättämään edellisen työn, sitten sain puolen vuoden määräaikaisen suhteen ja sen loputtua jäin taas reiluksi kuukaudeksi vailla mitään. Nyt asiat ovat kuitenkin taas hyvin kun olen aloittanut osa-aikaisessa työssä ja aloitin uuden alan opiskelun elokuussa. Minulle syksyn tulo ei ole ollut siis ollenkaan masentavaa kun on kaikkea uutta elämässä. Mitä säihin tulee, olen erittäin tyytyväinen, että saimme edes elokuuksi kesän tänne Suomeen. Olin jo heinäkuun lopussa varma, että tässä se oli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, tosi kiva että sinulla on tilanne nyt helpottanut :) Toisaalta, onhan se ihana ajatus että saa nukkua pitkään jne. mutta kyllä mä kaipaan edelleen niitä rutiineja ja ns. mulle normaalia elämänrytmiä. Onnea uusiin tuuliin! :)

      Poista
  3. Mulla on ihan sama! Harmittaa ihan superisti "suomen kesä" :-( tuntuu että ne kunnon hellepäivät oli ne 10 tässä kuussa ja seki oli sitten siinä. Itsekin lähtisin enemmän kun mielelläni etelään, mutta vihaan lentokoneessa istumista ja sitä rahanmenoa, joka siellä "odottaa". Jos olisin miljonääri, niin vuokraisin yksityiskoneen ja sillä lentäisin vaikka Havajille :-D Tällä hetkellä ei voi kun odotella työtä ja sitä että kämppä valmistuu, ja siinä ohessa yrittää tehdä syksyisestä pian koittavasta "arjesta" mukavempi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä sinnekin odotteluun! :) mukavaa viikonloppua!

      Poista
  4. Mua ärsyttää myös se että oman terassin käyttö jäi olemattomaksi, saatiin se nyt kesän aikana valmiiksi mutta ei ole ollut mahdollisuutta istua siellä.. Sitten kun tuli nämä loppukesän hyvät ilmat niin kesäloma oli jo loppu ja monet arkiset asiat alkoi pyöriä, mutta tuleehan se aina ensi kesä :)

    Tsemppiä syksyyn ja kivaa kun kirjoitat taas blogia, olin vanhankin blogisi uskollinen lukija :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans ostin kiireellä jo huhtikuussa terassille kalusteet yms ja sit sai odotella kuukausitolkulla että aurinko astui esiin ja hups sit se taas menikin jo piiloon! Argh ärrimurri :D kiitos Reetta! Hyvää viikonloppua :)

      Poista
  5. Voi kyllä ahdistaa! Postauksesi tiivisti mun ajatukseni hyvin. Jotenkin sitä ajattelee, että niin kauan kun kesää on jäljellä, on myöskin aikaa rauhassa miettiä tulevia siirtoja. Itse oon vastavalmistunut ja tuntuu että tulevaisuus on täysin avoinna. Huh kun osaiskin ottaa sen niin kuin monet muut eli hehkutella sitä mahdollisuuksien määrää, mihin voi päätyä! Epävarmuudensietokykyä koetellaan ;) tsemppiä sulle! Ja ajatellaan, että murehtimalla ei ne asiat ainakaan etene, vaan pitäis osata luottaa siihen, että elämä kantaa :) kiva, kun oot taas alkanu blogata! Luin jo edellistä blogiasi suurinpiirtein aloittamisestasi asti! Kommentoimisessa en kyllä oo kunnostautunut mut kerta se on ekakin! :D -Bryanna-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, sinne myös tsemppiä! Ja ihanaa kun kommentoit edes kerran, kyllä mä tiedän että siellä ruudun tosisella puolen on paljon mahtavia tyyppejä, itsekään en usein kommentoi vaikka seuraan blogeja jonkun verran! :) Ja kyllä, elämä kantaa <3 PS. onnea valmistumisen johdosta!

      Poista
  6. Ihan ymmärrettävää! kiva kumminkin että sinulle on pian tiedossa etelänmatka, matkojen suunnittelu ja niistä haaveilu piristää aina :) minäkin tykkäisin jos ympäri vuoden jatkuisi kesä ja jos aina voisi uida meressä.

    Minäkin ajattelin ennen että vuoden kestävä kesä olisi ihanaa ja parasta aikaa, mutta Roomassa ollessa kumminkin huomasin että se ikuinen kesä oli vähän niin kuin ikuinen syksy (talvella) ja myös hyistä tuulta ja sadetta riitti vaikka kukat kukki. Ilmeisesti sitten vaan jossain etelämmässä on "aina kesä" vaikka toki niissäkin on omat ongelmansa kuten vaikka tulvia tai hurrikaaneja ne kai vaan kuuluu etelän talveen joissain kohteissa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle ihan Etelä-Euroopan rannikkoalue olisi paras säiden kannalta :) Ja totta turiset, matkat ja niiden suunnittelu on ihan parasta! :)

      Poista
  7. Täällä taas yksi syksy-ihminen. Mä rakastan syksyä, se on mulle uusien alkujen ja mahdollisuuksien aikaa. Syksy on koko elämäni ollut mun lempivuodenaika. Ja talvi, silloin kun on lunta ja pakkasta. Nautin syksyisin luonnon muutoksesta, väreistä, tuoksuista, pimenevistä ja viilenevistä illoista, joissa on aivan erityinen tunnelma. Kyllä minä kesästä ja lämmöstäkin pidän, mutta en läheskään yhtä paljon kuin syksystä.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa, että sulla ei ole paniikkia syksyn tulon suhteen! :)

      Poista
  8. Osallistun mukaan reklikseen! Tää "kesä" on ollut jotain aivan järkyttävää kokonaisuudessaan. Onneks päästiin miehen kanssa heti kesäloman alussa karkaamaan pariks vkoks etelän aurinkoon ja lämpöön, muuten ois varmaan jo aika vakavat paikat, koska olen todellakin yhtälailla henkeen ja vereen kesäihminen. Nyt on sentään hetken saanut nauttia sellaisesta kunnon kesästä, niin on asteen helpompi päästää irti. Ei helppoa, mutta helpompi ;) Mahtavaa reissua teille, kyllä tuollaisen reissun jälkeen taas hetken jaksaa :) (ainakin siihen asti kunnes on ne menoliput kourassa ja muuttolaatikot pakattu ;))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, mahtavaa! :D Oi ihanaa että pääsitte reissuun :) Kivaa maanantaita!

      Poista
  9. Ja höpöhöpö. Syksy on kaunista aikaa ja luonto muuttuu. Vaihtuvat vuodeanajat ovat rikkaus.
    Uskon, että jos olisi ympäri vuoden kesä, se ei enää tuntuisi niin mahtavalta. Mutta kyllä tämä Suomen kesä voisi olla pidempi, paaaaljon pidempi. Kevät + kesä + syksy ja jätetään se talvi väliin! :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.